Energiavarasto tasajännitteen tutkimuslaitteistossa
Tillander, Mikko (2024)
Tillander, Mikko
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405079701
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405079701
Tiivistelmä
Tampereen ammattikorkeakoulu on rakentamassa sähkövoimatekniikan laboratorioon tasajännitteen tutkimuslaitteistoa. Tässä opinnäytetyössä suunniteltiin, dokumentoitiin ja rakennettiin tutkimuslaitteiston kaksi akkuvaunua. Energiavarastona toimivat vaunut määritettiin laitevalintojen, kaapeloinnin ja liityntöjen osalta yhteensopivaksi järjestelmän muiden laitteiden kanssa. Järjestelmän määrittelyssä oleellisin vaatimus oli rakentaa laitteisto, jonka DC-kiskon jännite on säädettävissä 200-800V ja energiaa voidaan ohjata kiskolle kahteen suuntaan sekä akkuvaunuilta että invertterivaunulta.
Vaunujen akkukomponentiksi valikoitui ajoneuvoakku, joka on kemialtaan litiumtitanaatti-tyyppinen. Akkuja on 7 kpl/vaunu ja ensimmäisessä vaunussa on akkujen lisäksi koko akuston ohjausmoduuli. Akkuvaunujen sarjaan tai rinnankytkennällä saavutetaan riittävä akustojännitteen vaihteluväli, jotta DCDC-muunninta käyttämällä päästään DC-kiskojännitteelle asetettuun tavoitteeseen.
Akkuvaunujen ensimmäisessä versiossa pääpiirin kaapelointi toteutettiin sarjaankytkentänä ja signaalikaapelointi valmistettiin akkujen osalta lopulliseen muotoonsa. Akkuvaunujen dokumentointi viimeisteltiin yksityiskohtaisesti vaunujen asennusten ja järjestelmän yhteensopivuuden varmistamiseksi. Raporttiin muotoiltiin ohjeistusta akuston käsittelylle mm. latausjännitteistä, purkusyvyydestä, säilytyksestä, esilatauksesta ja käyttölämpötilasta. Ohjeistus perustuu akkuvalmistajan ohjeeseen ja LTO-akkujen yleiseen tietoon. Akuston jäähdytystehon tarve arvioitiin ja jäähdytyksen toteuttamiseksi akkuvaunuille luotiin suunni-
telmat ja laitteistoehdotukset.
Laitteiston seuraavassa kehitysvaiheessa toteutetaan akkuvaunujen rinnan-/sarjaankytkennän ohjaus järjestelmästä kontaktoreita käyttämällä. Aina käytettäessä korkeaa virtaa akut väistämättä lämpenevät. Jäähdytysjärjestelmän asennus on tarkoitus toteuttaa projektin seuraavassa vaiheessa yhtäaikaisesti invertterivaunun ja keskuksen kokoonpanon kanssa.
Vaunujen akkukomponentiksi valikoitui ajoneuvoakku, joka on kemialtaan litiumtitanaatti-tyyppinen. Akkuja on 7 kpl/vaunu ja ensimmäisessä vaunussa on akkujen lisäksi koko akuston ohjausmoduuli. Akkuvaunujen sarjaan tai rinnankytkennällä saavutetaan riittävä akustojännitteen vaihteluväli, jotta DCDC-muunninta käyttämällä päästään DC-kiskojännitteelle asetettuun tavoitteeseen.
Akkuvaunujen ensimmäisessä versiossa pääpiirin kaapelointi toteutettiin sarjaankytkentänä ja signaalikaapelointi valmistettiin akkujen osalta lopulliseen muotoonsa. Akkuvaunujen dokumentointi viimeisteltiin yksityiskohtaisesti vaunujen asennusten ja järjestelmän yhteensopivuuden varmistamiseksi. Raporttiin muotoiltiin ohjeistusta akuston käsittelylle mm. latausjännitteistä, purkusyvyydestä, säilytyksestä, esilatauksesta ja käyttölämpötilasta. Ohjeistus perustuu akkuvalmistajan ohjeeseen ja LTO-akkujen yleiseen tietoon. Akuston jäähdytystehon tarve arvioitiin ja jäähdytyksen toteuttamiseksi akkuvaunuille luotiin suunni-
telmat ja laitteistoehdotukset.
Laitteiston seuraavassa kehitysvaiheessa toteutetaan akkuvaunujen rinnan-/sarjaankytkennän ohjaus järjestelmästä kontaktoreita käyttämällä. Aina käytettäessä korkeaa virtaa akut väistämättä lämpenevät. Jäähdytysjärjestelmän asennus on tarkoitus toteuttaa projektin seuraavassa vaiheessa yhtäaikaisesti invertterivaunun ja keskuksen kokoonpanon kanssa.