Sosiaalisen median strategia Ykkösbasaarille
Kivekäs, Miranda (2024)
Kivekäs, Miranda
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405079704
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405079704
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin sosiaalisen median merkitystä osana markkinointia, sisältömarkkinoinnin hyötyjä, sosiaalisen median strategiaa ja sen luomista. Työssä perehdyttiin myös sosiaalisen median strategian ja sisältöstrategian eroihin. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää toimeksiantajayrityksen sosiaalisen median sisällöntuotantoa ja luoda heille selkeä, sosiaalisen median toimintaa ohjaava strategia. Tavoitteina oli tutkia hyvän sisältömarkkinoinnin elementtejä ja selvittää, miten yritykselle luodaan toimiva sosiaalisen median strategia.
Strategian luomisessa hyödynnettiin teoriapohjan lisäksi toimeksiantajayritykselle tehtyä ryhmähaastattelua, benchmarking-menetelmää ja sosiaalisen median SWOT-analyysiä. Näiden avulla saatiin tietoa yrityksen sosiaalisen median kanavien nykytilasta sekä alan muiden organisaatioiden sosiaalisen median toiminnasta. Tietojen pohjalta rakennettiin strategia, jonka avulla yrityksen sosiaalisen median sisällöntuotanto pysyisi yhtenäisenä, vaikka tilejä päivittää useampi työntekijä.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi selkeä sosiaalisen median strategia, joka vastaa Ykkösbasaarin tarpeisiin. Strategian avulla toimeksiantaja pystyy vakiinnuttamaan sosiaalisen median toimintansa, sillä se tarjoaa selkeitä ja kilpailukykyisiä suuntaviivoja sosiaalisen median toimintaan ja ideoita sisällöntuotantoon.
Strategian luomisessa hyödynnettiin teoriapohjan lisäksi toimeksiantajayritykselle tehtyä ryhmähaastattelua, benchmarking-menetelmää ja sosiaalisen median SWOT-analyysiä. Näiden avulla saatiin tietoa yrityksen sosiaalisen median kanavien nykytilasta sekä alan muiden organisaatioiden sosiaalisen median toiminnasta. Tietojen pohjalta rakennettiin strategia, jonka avulla yrityksen sosiaalisen median sisällöntuotanto pysyisi yhtenäisenä, vaikka tilejä päivittää useampi työntekijä.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi selkeä sosiaalisen median strategia, joka vastaa Ykkösbasaarin tarpeisiin. Strategian avulla toimeksiantaja pystyy vakiinnuttamaan sosiaalisen median toimintansa, sillä se tarjoaa selkeitä ja kilpailukykyisiä suuntaviivoja sosiaalisen median toimintaan ja ideoita sisällöntuotantoon.