Uuden opiskelijan turvallisuusperehdytys Jyväskylän yliopistossa
Matikainen, Juho (2024)
Matikainen, Juho
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405079736
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405079736
Tiivistelmä
Oppilaitokset ja niiden turvallisuuden hallinta on monimutkainen kokonaisuus. Ison haasteen toimintaympäristöön tekee se, että oppilaitokset ovat avoimia ja ne sijaitsevat keskeisillä paikoilla. Lisäksi oppilaitosten toimintaympäristöön kuuluu suuri määrä opiskelijoita. Jyväskylän yliopiston kampusalue on laajalle levittäytynyt ja opiskelijoita vierailee alueella päivittäin tuhansia. Lisäksi Jyväskylän yliopiston keskeinen sijainti aivan keskustan tuntumassa aiheuttaa satunnaisten kulkijoiden liikkumista alueella. Suomessa ohjaavat normit sääntelevät pääsääntöisesti työntekijöiden turvallisuutta. Oppilaitosten ja opiskelijoiden turvallisuuden lakisääntely on vähäistä. Oppilaitosten toimintaa ohjaavissa laeissa opiskelijoiden turvallisuus on huomioitu opetusta järjestävän tahon huolehtimisvelvoitteena. Miten turvallisuuden konkreettiset toimenpiteet esimerkiksi yliopistoissa toteutetaan, jää yliopistojen omalle vastuulle.
Jyväskylän yliopisto on ottanut opiskelijoiden turvallisuuden huomioon mm. turvallisuusohjeistuksilla. Turvallisuusohjeet ovat kuitenkin hankalasti saavutettavissa. Jyväskylän yliopistossa kehitetään opiskelijoiden digitaalista käsikirjaa. Käsikirjan on tarkoitus parantaa informaation saavutettavuutta ja verkkosivujen käytettävyyttä. Myös turvallisuusinformaatiota on tarkoitus kehittää osana käsikirjaa. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää uusien opiskelijoiden turvallisuustietoutta ja asenteita turvallisuutta kohtaan. Lisäksi opinnäytetyön osana tehdyn tutkimuksen tuloksista on tarkoitus koostaa opiskelijoille selkeitä ja yksinkertaisia turvallisuusohjeita. Turvallisuusohjeiden on tarkoitus olla osa digitaalista käsikirjaa.
Opiskelijoille tehdyn kyselyn tuloksista selviää, että turvallisuustietous on hyvin vaihtelevaa. Ennen opiskelun alkua, noin kolmannes vastaajista oli saanut turvallisuuskoulutusta. Yliopistoalueen turvallisuus ei hakutilanteessa ollut merkityksellistä, mutta suurin osa kuitenkin halusi opiskeluympäristön olevan turvallinen ja terveellinen. Tuloksista on pääteltävissä, että turvallisuus kiinnostaa ja selkeille sekä yksinkertaisille ohjeille on tarve. Suurin osa vastaajista myös toivoi turvallisuuskoulutusta osaksi opintoja. Tutkimustyön tuloksena opiskelijoiden digitaalisen käsikirjan osaksi tuotettiin turvallisuusohjeita. Turvallisuusohjeet tehtiin kohderyhmän tarpeita vastaaviksi. Lisäksi tutkimustyö tuotti Jyväskylän yliopistolle tietoa opiskelijoiden halukkuudesta olla mukana kehittämässä alueen kokonaisturvallisuutta. Educational institutions and their security management is a complex entity. A big challenge for the operating environment is that the educational institutions are open and located in central places. In addition, the operating environment of educational institutions includes a large number of students. The campus area of the University of Jyväskylä is widely spread and thousands of students visit the area every day. In addition, the central location of the University of Jyväskylä right next to the city center causes frequent travelers to move around the area. The guiding norms in Finland mainly regulate the safety of employees. There is little legal regulation of the safety of educational institutions and students. In the laws governing the operation of educational institutions, the safety of students is taken into account as an obligation of the organization organizing education. How concrete safety measures are implemented in universities for example, is the responsibility of the universities themselves.
The University of Jyväskylä has taken students’ safety into account, e.g. with safety instructions. However, the safety instructions are difficult to reach. A digital handbook for students is being developed at the University of Jyväskylä. The purpose of the manual is to improve the accessibility of information and the usability of websites. Safety information is also planned to be developed as part of the manual. The purpose of this thesis is to find out new students’ safety knowledge and attitudes towards safety. In addition, clear and simple safety instructions for students are to be compiled from the results of the research carried out as part of the thesis. The safety instructions are meant to be part of the digital manual.
The results of the survey for students show that safety awareness is very variable. Before starting the study, about a third of the respondents had received safety training. The security of the university area was not relevant in the application situation, but the majority wanted the study environment to be safe and healthy. It can be concluded from the results that safety interests students and there is a need for clear and simple instructions. Most of the respondents also wanted safety training as part of their studies. As a result of the research, safety instructions were produced as part of the students’ digital handbook. The safety instructions were made to meet the needs of the target group. In addition, the research work provided the University of Jyväskylä with information about the students’ willingness to be involved in developing the overall safety of the area.
Jyväskylän yliopisto on ottanut opiskelijoiden turvallisuuden huomioon mm. turvallisuusohjeistuksilla. Turvallisuusohjeet ovat kuitenkin hankalasti saavutettavissa. Jyväskylän yliopistossa kehitetään opiskelijoiden digitaalista käsikirjaa. Käsikirjan on tarkoitus parantaa informaation saavutettavuutta ja verkkosivujen käytettävyyttä. Myös turvallisuusinformaatiota on tarkoitus kehittää osana käsikirjaa. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää uusien opiskelijoiden turvallisuustietoutta ja asenteita turvallisuutta kohtaan. Lisäksi opinnäytetyön osana tehdyn tutkimuksen tuloksista on tarkoitus koostaa opiskelijoille selkeitä ja yksinkertaisia turvallisuusohjeita. Turvallisuusohjeiden on tarkoitus olla osa digitaalista käsikirjaa.
Opiskelijoille tehdyn kyselyn tuloksista selviää, että turvallisuustietous on hyvin vaihtelevaa. Ennen opiskelun alkua, noin kolmannes vastaajista oli saanut turvallisuuskoulutusta. Yliopistoalueen turvallisuus ei hakutilanteessa ollut merkityksellistä, mutta suurin osa kuitenkin halusi opiskeluympäristön olevan turvallinen ja terveellinen. Tuloksista on pääteltävissä, että turvallisuus kiinnostaa ja selkeille sekä yksinkertaisille ohjeille on tarve. Suurin osa vastaajista myös toivoi turvallisuuskoulutusta osaksi opintoja. Tutkimustyön tuloksena opiskelijoiden digitaalisen käsikirjan osaksi tuotettiin turvallisuusohjeita. Turvallisuusohjeet tehtiin kohderyhmän tarpeita vastaaviksi. Lisäksi tutkimustyö tuotti Jyväskylän yliopistolle tietoa opiskelijoiden halukkuudesta olla mukana kehittämässä alueen kokonaisturvallisuutta.
The University of Jyväskylä has taken students’ safety into account, e.g. with safety instructions. However, the safety instructions are difficult to reach. A digital handbook for students is being developed at the University of Jyväskylä. The purpose of the manual is to improve the accessibility of information and the usability of websites. Safety information is also planned to be developed as part of the manual. The purpose of this thesis is to find out new students’ safety knowledge and attitudes towards safety. In addition, clear and simple safety instructions for students are to be compiled from the results of the research carried out as part of the thesis. The safety instructions are meant to be part of the digital manual.
The results of the survey for students show that safety awareness is very variable. Before starting the study, about a third of the respondents had received safety training. The security of the university area was not relevant in the application situation, but the majority wanted the study environment to be safe and healthy. It can be concluded from the results that safety interests students and there is a need for clear and simple instructions. Most of the respondents also wanted safety training as part of their studies. As a result of the research, safety instructions were produced as part of the students’ digital handbook. The safety instructions were made to meet the needs of the target group. In addition, the research work provided the University of Jyväskylä with information about the students’ willingness to be involved in developing the overall safety of the area.