Keskosen ravitsemuksen erityispiirteet : opas lastenneuvolan terveydenhoitajille
Törmänen, Johanna (2024)
Törmänen, Johanna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405079766
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405079766
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä opas lastenneuvolan terveydenhoitajille keskosten ravitsemukseen liittyvistä erityispiirteistä ensimmäisen ikävuoden aikana. Tavoitteena oli, että oppaan avulla voitaisiin lisätä lastenneuvoloiden terveydenhoitajien tietämystä keskosten ravitsemukseen liittyen ja siten parantaa, ja yhtenäistää terveydenhoitajien antamaa keskosiin liittyvää ravitsemusohjausta. Lisäksi tavoitteena oli kartuttaa omaa osaamistani keskosten ravitsemukseen liittyen ja oppia sietämään keskeneräisyyttä.
Keskosten kasvuvauhti on nopeampaa kuin täysiaikaisena syntyneiden lasten, joten heidän ravinteiden ja energian tarpeensa suhteessa painoon ovat ensimmäisinä elinviikkoina ja -kuukausina myös suuremmat. Huomioitavaa on myös, että keskosten äideiltään saamat ravintovarastot ovat usein vähäiset, ja toisaalta mahdolliset sairaudet lisäävät myös heidän ravinteiden ja energian kulutustaan. Siksi keskosille annettavaa rintamaitoa vahvistetaan aluksi siihen tarkoitetulla ravintolisällä tai vastaavasti käytetään erityistä keskosille tarkoitettua äidinmaidonkorviketta. Riittävän energian saannin turvaamiseksi myös kiinteiden ruokien aloitus suositellaan keskosilla tehtäväksi hieman täysiaikaisena syntyneitä aiemmin.
Opinnäytetyön tuotoksena syntynyt opas koostettiin sähköiseen muotoon käyttäen tiedonlähteinä hyväksi aiheeseen liittyvää menetelmäkirjallisuutta, asiantuntija-artikkeleita sekä aiheesta tehtyjä aiempia tutkimuksia. Sain myös käyttööni toimeksiantajaorganisaationi sisäisessä käytössä olevia materiaaleja, joita pystyin hyödyntämään oppaan teossa. Lisäksi menetelmänä käytettiin dialogista keskustelua, joka tässä tapauksessa tarkoitti opinnäytetyöprosessin aikana käytyjä keskusteluja ja arviointeja ohjaavan opettajan sekä toimeksiantajapuolen kanssa.
Työn toimeksiantajana toimi Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue, ja kyseisen organisaation henkilökunnalla on oikeus myöhemmin muokata opasta, mikäli tarvetta siihen ilmenee. Opinnäytetyöprosessin tuloksena syntynyttä opasta voidaan hyödyntää esimerkiksi vastavalmistuneiden terveydenhoitajien perehdyttämisessä tai ylipäätänsä sellaisten terveydenhoitajien apuna, joille keskosten hoitaminen ei ole entuudestaan tuttua.
Keskosten kasvuvauhti on nopeampaa kuin täysiaikaisena syntyneiden lasten, joten heidän ravinteiden ja energian tarpeensa suhteessa painoon ovat ensimmäisinä elinviikkoina ja -kuukausina myös suuremmat. Huomioitavaa on myös, että keskosten äideiltään saamat ravintovarastot ovat usein vähäiset, ja toisaalta mahdolliset sairaudet lisäävät myös heidän ravinteiden ja energian kulutustaan. Siksi keskosille annettavaa rintamaitoa vahvistetaan aluksi siihen tarkoitetulla ravintolisällä tai vastaavasti käytetään erityistä keskosille tarkoitettua äidinmaidonkorviketta. Riittävän energian saannin turvaamiseksi myös kiinteiden ruokien aloitus suositellaan keskosilla tehtäväksi hieman täysiaikaisena syntyneitä aiemmin.
Opinnäytetyön tuotoksena syntynyt opas koostettiin sähköiseen muotoon käyttäen tiedonlähteinä hyväksi aiheeseen liittyvää menetelmäkirjallisuutta, asiantuntija-artikkeleita sekä aiheesta tehtyjä aiempia tutkimuksia. Sain myös käyttööni toimeksiantajaorganisaationi sisäisessä käytössä olevia materiaaleja, joita pystyin hyödyntämään oppaan teossa. Lisäksi menetelmänä käytettiin dialogista keskustelua, joka tässä tapauksessa tarkoitti opinnäytetyöprosessin aikana käytyjä keskusteluja ja arviointeja ohjaavan opettajan sekä toimeksiantajapuolen kanssa.
Työn toimeksiantajana toimi Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue, ja kyseisen organisaation henkilökunnalla on oikeus myöhemmin muokata opasta, mikäli tarvetta siihen ilmenee. Opinnäytetyöprosessin tuloksena syntynyttä opasta voidaan hyödyntää esimerkiksi vastavalmistuneiden terveydenhoitajien perehdyttämisessä tai ylipäätänsä sellaisten terveydenhoitajien apuna, joille keskosten hoitaminen ei ole entuudestaan tuttua.