Kanavasta brändi
Rinne, Rami (2024)
Rinne, Rami
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405079729
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405079729
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tilaajana toimi Suomen Videovaikuttajat ry. Tavoitteena oli tutkia, miten YouTube-kanavasta luodaan brändi ja millainen prosessi se on. Työssä sivuttiin myös sitä, minkälaisia kokemuksia sisällöntuottajilla on YouTubesta alustana. Teososassa oli editoitu videokooste kolmen YouTubessa toimivan sisällöntuottajan haastatteluista brändin rakennuksesta. Suomen Videovaikuttajat ry sai julkaista tämän omalla YouTube-kanavallaan opetusmateriaaliksi sekä jakaa opinnäytetyöni jäsenilleen. Tutkimuskysymyksinä minulla oli: 1. Miten YouTube-kanavasta luodaan brändi? 2. Millainen alusta YouTube on sisällöntuottajien itse kertomana? ja 3. Millaista on brändin luominen omasta kanavasta?
Tekstiosiossa syvennyttiin teoriaan aiheen taustalla. Teoreettisessa viitekehyksessä käytiin lävitse aiheeseen liittyviä termejä sekä käsitteitä. Tutkimusjoukkona toimivat yhdistykseen kuuluvat YouTubessa toimivat sisällöntuottajat. Aineisto kerättiin Google Forms -pohjaisella osittain strukturoidulla lomakekyselyllä, johon osallistui 21 vastaajaa. Kyseisessä opinnäytetyössä käytettiin pääasiassa laadullista tutkimusta, mutta sivuttiin myös määrällistä tutkimusta. Laadullisessa osiossa käytettiin tutkimusmenetelmänä aineistolähteistä sisällönanalyysiä. Määrällisessä osiossa oli tutkimusmenetelmänä kausaalisuhde.
Tuloksissa kävi ilmi, että moni on lähtenyt tekemään sisältöä tekemisen ilosta ja on vasta myöhemmin perehtynyt brändin rakentamiseen. YouTuben sisällöntuotto pitää sisällään paljon erilaisia osa-alueita, joten siksi tämä aihe saattaa jäädä huomiotta. Brändäys itsessään on muuten hyvin perinteistä mielikuvien luomista. Jotkut toki olettivat brändäyksen painottuvan enemmän pelkästään graafisen puolen suunnitteluun. Mitä tulee YouTubeen alustana sisällöntuottajien näkökulmasta, niin sitä pidettiin lähtökohtaisesti kannustavana ja vakaana.
Tekstiosiossa syvennyttiin teoriaan aiheen taustalla. Teoreettisessa viitekehyksessä käytiin lävitse aiheeseen liittyviä termejä sekä käsitteitä. Tutkimusjoukkona toimivat yhdistykseen kuuluvat YouTubessa toimivat sisällöntuottajat. Aineisto kerättiin Google Forms -pohjaisella osittain strukturoidulla lomakekyselyllä, johon osallistui 21 vastaajaa. Kyseisessä opinnäytetyössä käytettiin pääasiassa laadullista tutkimusta, mutta sivuttiin myös määrällistä tutkimusta. Laadullisessa osiossa käytettiin tutkimusmenetelmänä aineistolähteistä sisällönanalyysiä. Määrällisessä osiossa oli tutkimusmenetelmänä kausaalisuhde.
Tuloksissa kävi ilmi, että moni on lähtenyt tekemään sisältöä tekemisen ilosta ja on vasta myöhemmin perehtynyt brändin rakentamiseen. YouTuben sisällöntuotto pitää sisällään paljon erilaisia osa-alueita, joten siksi tämä aihe saattaa jäädä huomiotta. Brändäys itsessään on muuten hyvin perinteistä mielikuvien luomista. Jotkut toki olettivat brändäyksen painottuvan enemmän pelkästään graafisen puolen suunnitteluun. Mitä tulee YouTubeen alustana sisällöntuottajien näkökulmasta, niin sitä pidettiin lähtökohtaisesti kannustavana ja vakaana.