Yritysilmeen suunnittelu Kuomu Pro -yritykselle
Ojanen, Janina (2024)
Ojanen, Janina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405079802
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405079802
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli yritysilmeen suunnittelu juuri toimintansa yhtiöittäneelle yritykselle, Kuomu Pro:lle. Toimialanaan yritys suunnittelee ja valmistuttaa venekuomuja kuluttajille. Yrityksellä ei ollut ennestään omaa yritysilmettä. Yritysilmeen suunnittelun tavoitteena oli yritystunnuksen, värimaailman, typografian sekä muiden mahdollisten graafisten elementtien suunnittelu.
Työn suunnitteluprosessi aloitettiin tiedonkeruulla. Siinä tutkittiin visuaalisen ilmeen suunnitteluun liittyviä termejä sekä yritysilmeen merkitystä yritykselle. Tutkimusosuudessa käytettiin kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä, kuten kuva-analyysiä sekä vertailevaa tutkimusta. Näiden avulla analysoitiin ja vertailtiin kilpailevien yritysten yritysilmeitä sekä tunnuksia. Selvitystyön tuloksena saatuja tietoja pystyttiin hyödyntämään yritysilmeen suunnittelussa.
Opinnäytetyön produktiivisessa osuudessa keskityttiin varsinaiseen yritysilmeen suunnittelutyöhön. Tavoitteena oli suunnitella yritysilme, joka olisi alalle sopiva ja joka näyttäisi yrityksen arvojen ja tavoitteiden mukaiselta, mutta erottuisi alan kilpailijoista.
Lopputuloksena saatiin yrityksen tyyliin sopiva, yhtenäinen ja kilpailijoista erottuva yritysilme. Yritysilme koostuu yritystunnuksesta, typografiasta, värimaailmasta, graafisista elementeistä sekä sovelluksista kuten käyntikortista ja esitteestä.
Työn suunnitteluprosessi aloitettiin tiedonkeruulla. Siinä tutkittiin visuaalisen ilmeen suunnitteluun liittyviä termejä sekä yritysilmeen merkitystä yritykselle. Tutkimusosuudessa käytettiin kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä, kuten kuva-analyysiä sekä vertailevaa tutkimusta. Näiden avulla analysoitiin ja vertailtiin kilpailevien yritysten yritysilmeitä sekä tunnuksia. Selvitystyön tuloksena saatuja tietoja pystyttiin hyödyntämään yritysilmeen suunnittelussa.
Opinnäytetyön produktiivisessa osuudessa keskityttiin varsinaiseen yritysilmeen suunnittelutyöhön. Tavoitteena oli suunnitella yritysilme, joka olisi alalle sopiva ja joka näyttäisi yrityksen arvojen ja tavoitteiden mukaiselta, mutta erottuisi alan kilpailijoista.
Lopputuloksena saatiin yrityksen tyyliin sopiva, yhtenäinen ja kilpailijoista erottuva yritysilme. Yritysilme koostuu yritystunnuksesta, typografiasta, värimaailmasta, graafisista elementeistä sekä sovelluksista kuten käyntikortista ja esitteestä.