Henkilöstön toimintaohjeistus - John Scott's
Välimäki, Oona (2024)
Välimäki, Oona
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on 
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405079830
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405079830
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää John Scott’s Arkadia ravintolan perehdytysprosessia ja työntekijöiden arkea. Työn tavoitteena oli kehittää toimiva ohjeistus pohjustamaan perehdytystä yrityksessä. Ohjeistuksen on tarkoitus toimia perehdytyksen tukena sekä perehdyttäjällä, että perehdytettävällä. 
Työn toimeksianto saatiin John Scott’s Arkadia ravintolalta, joka on ketjun ensimmäinen toimi-paikka Suomessa. Toimintaohjeistus on tehty Arkadian toimipisteen toimintatapoja peilaten. Ohjeistusta on kuitenkin tarkoitus hyödyntää myös muissa uusissa toimipisteissä ympäri Suomea. Työtä toteutettiin yhteistyössä ravintola John Scott’s Arkadia ravintolapäällikön ja vuoropäällikön kanssa. Koska ravintolaketju oli juuri valmistunut ja tuonut uuden konseptin Suomeen, ei ketjulla ollut Suomessa minkäänlaista valmista perehdytyssuunnitelmaa. Koska minkäänlaista ohjeistusta talon toimintatavoista ei ollut, oli perehdytys toivottua puutteellisempaa täysin uusille työntekijöille. Työ on toteutettu 2023 syksyllä.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä pääkäsitteitä ovat perehdytys, perehdytysprosessi, henkilöstöjohtaminen ja osaamisen kehittäminen. Esimiehen rooli perehdytyksessä, henkilöstövoimavarojen muodostaminen ja henkilöstön palkitseminen ovat myös osana teoreettista viitekehystä.
Työn toimeksianto saatiin John Scott’s Arkadia ravintolalta, joka on ketjun ensimmäinen toimi-paikka Suomessa. Toimintaohjeistus on tehty Arkadian toimipisteen toimintatapoja peilaten. Ohjeistusta on kuitenkin tarkoitus hyödyntää myös muissa uusissa toimipisteissä ympäri Suomea. Työtä toteutettiin yhteistyössä ravintola John Scott’s Arkadia ravintolapäällikön ja vuoropäällikön kanssa. Koska ravintolaketju oli juuri valmistunut ja tuonut uuden konseptin Suomeen, ei ketjulla ollut Suomessa minkäänlaista valmista perehdytyssuunnitelmaa. Koska minkäänlaista ohjeistusta talon toimintatavoista ei ollut, oli perehdytys toivottua puutteellisempaa täysin uusille työntekijöille. Työ on toteutettu 2023 syksyllä.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä pääkäsitteitä ovat perehdytys, perehdytysprosessi, henkilöstöjohtaminen ja osaamisen kehittäminen. Esimiehen rooli perehdytyksessä, henkilöstövoimavarojen muodostaminen ja henkilöstön palkitseminen ovat myös osana teoreettista viitekehystä.
