Yritysvastuun merkitys ICT-alan yrityksissä
Kauppinen, Jere (2024)
Kauppinen, Jere
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405069608
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405069608
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkitaan yritysvastuun merkitystä ICT-alan pienissä ja keskisuurissa yrityksissä. Yritysvastuulla tarkoitetaan kaikkia niitä tekoja ja toimenpiteitä, joilla yritys edistää kestävän kehityksen eri näkökulmia. Vastuullinen liiketoiminta on käsite, joka tasapainottaa taloudellista kasvua, ympäristönsuojelua ja sosiaalista oikeudenmukaisuutta. Se kattaa yhteiskunnalliset, ympäristölliset ja taloudelliset ulottuvuudet, ei pelkästään ympäristönsuojelua.
Tutkimuksessa selvitetään miten merkitykselliseksi yritykset kokevat yritysvastuun omassa toiminnassaan ja koetaanko se strategisena tekijänä liiketoiminnan menestymisen kannalta. Tutkimuksessa keskitytään myös tunnistamaan, mikä motivoi yrityksiä harjoittamaan vastuullista liiketoimintaa. Yritysten nykytilasta kerättiin tietoa kyselytutkimuksella. Opinnäytetyö lisää myös ymmärrystä yritysvastuusta ICT-alalla ja tarjoaa tietoa vastuullisuuden edistämiseksi alan yrityksissä.
Tulokset osoittavat, että suurin osa vastaajista pitää yritysvastuuta merkittävänä tekijänä. Erityisesti pitkällä aikavälillä vastuullisuuden merkitys koetaan vahvaksi. Lisäksi kysymyksissä, joissa painotettiin vastuun strategista roolia ja sen kasvua 2020-luvulla, vastaajien näkemykset olivat yhtenäisimpiä ja myönteisimpiä. Vähiten merkitykselliseksi vastaajat kokivat yritysvastuun lyhyellä aikavälillä, kun sitä käsitellään suhteessa taloudelliseen toimintaan. Vastausten perusteella keskeisimmät syyt toimia vastuullisesti ovat organisaation arvot, brändin rakentaminen, yhteiskunnallinen ilmapiiri ja asiakkaiden sekä työntekijöiden vaatimukset. The thesis examines the importance of corporate responsibility in small and medium-sized enterprises in the ICT sector. Corporate responsibility refers to all the actions and measures that a company takes to promote different aspects of sustainable development. Responsible behavior is a key concept that balances economic growth, environmental protection, and social justice. It covers all these three points of view, not just environmental protection.
The thesis studies how significant companies perceive corporate social responsibility (CSR) to be in their own business and whether it is perceived as a strategic factor for business success. It also focuses on identifying what motivates companies to engage in responsible business. Information on the current situation of enterprises was collected through a survey study. The thesis also increases the knowledge and understanding of corporate responsibility in the ICT industry and offers information to be used for the improvement of corporate responsibility in the ICT sector.
The findings show that the main part of the companies surveyed consider CSR to be an important aspect. In particular, the long-term corporate responsibility is considered important. Furthermore, on the questions emphasizing the strategic role of responsibility and its growth in the 2020s, the respondents' views were the strongest and most positive. Corporate responsibility in the short term was perceived as the least relevant by respondents when it is considered in relation to economic activity. Based on the responses, the main drivers for acting responsibly are organizational values, brand building, social climate and customer and employee demands.
Tutkimuksessa selvitetään miten merkitykselliseksi yritykset kokevat yritysvastuun omassa toiminnassaan ja koetaanko se strategisena tekijänä liiketoiminnan menestymisen kannalta. Tutkimuksessa keskitytään myös tunnistamaan, mikä motivoi yrityksiä harjoittamaan vastuullista liiketoimintaa. Yritysten nykytilasta kerättiin tietoa kyselytutkimuksella. Opinnäytetyö lisää myös ymmärrystä yritysvastuusta ICT-alalla ja tarjoaa tietoa vastuullisuuden edistämiseksi alan yrityksissä.
Tulokset osoittavat, että suurin osa vastaajista pitää yritysvastuuta merkittävänä tekijänä. Erityisesti pitkällä aikavälillä vastuullisuuden merkitys koetaan vahvaksi. Lisäksi kysymyksissä, joissa painotettiin vastuun strategista roolia ja sen kasvua 2020-luvulla, vastaajien näkemykset olivat yhtenäisimpiä ja myönteisimpiä. Vähiten merkitykselliseksi vastaajat kokivat yritysvastuun lyhyellä aikavälillä, kun sitä käsitellään suhteessa taloudelliseen toimintaan. Vastausten perusteella keskeisimmät syyt toimia vastuullisesti ovat organisaation arvot, brändin rakentaminen, yhteiskunnallinen ilmapiiri ja asiakkaiden sekä työntekijöiden vaatimukset.
The thesis studies how significant companies perceive corporate social responsibility (CSR) to be in their own business and whether it is perceived as a strategic factor for business success. It also focuses on identifying what motivates companies to engage in responsible business. Information on the current situation of enterprises was collected through a survey study. The thesis also increases the knowledge and understanding of corporate responsibility in the ICT industry and offers information to be used for the improvement of corporate responsibility in the ICT sector.
The findings show that the main part of the companies surveyed consider CSR to be an important aspect. In particular, the long-term corporate responsibility is considered important. Furthermore, on the questions emphasizing the strategic role of responsibility and its growth in the 2020s, the respondents' views were the strongest and most positive. Corporate responsibility in the short term was perceived as the least relevant by respondents when it is considered in relation to economic activity. Based on the responses, the main drivers for acting responsibly are organizational values, brand building, social climate and customer and employee demands.