Jälleenmyyjäverkoston markkinointiprosessien kehittäminen
Uusimäki, Toni (2024)
Uusimäki, Toni
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405079915
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405079915
Tiivistelmä
Tutkimus toteutettiin toimeksiantona valmistavan metalliteollisuuden alan yritykselle, joka valmistaa tuotteita kansainvälisille jälleenmyyjille myytäväksi. Toimeksiantajayrityksen kasvun seurauksena jälleenmyyjiin kohdistuvaa markkinointia haluttiin tutkia ja kehittää. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa toimeksiantajalle kehitysehdotuksia jälleenmyyjäverkoston markkinointiprosessien kehittämiseksi.
Tutkimuksessa hyödynnettiin monimenetelmäistä tutkimusstrategiaa. Tutkimus koostui sekä laadullisesta että määrällisestä tutkimusmenetelmästä. Laadullisessa tutkimuksen osiossa toteutettiin puolistrukturoitu teemahaastattelu. Teemahaastattelu suoritettiin Microsoft Teams-videopuhelun muodossa, jonka jälkeen haastattelulle litteroitiin sanatarkasti. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla. Tutkimuksen määrällinen osio muodostui kyselytutkimuksesta. Kyselyn tarkoituksena oli testata teoriapohjan ja haastatteluaineiston tuotoksia tosielämässä. Kysely jaettiin toimeksiantajayrityksen jälleenmyyjille. Vastaaminen oli vapaaehtoista ja vastaukset anonymisoitiin.
Tutkimuksen tuloksena saatiin kokoelma kehitysehdotuksia, joita toimeksiantajayritys voi hyödyntää jälleenmyyjäverkoston markkinointiprosessin kehittämisessä. Jälleenmyyjäverkoston kasvaessa yritykselle laadittiin teemoittain tärkeimmät osatekijät, jotka lopulta parantavat yrityksen kilpailuetua ja asiakassitoutuneisuutta. Tutkimuksessa todettiin, että yhteistyö jälleenmyyjien kanssa kasvotusten on vielä nykymaailmassa tärkeää. Tutkimuksesta oli merkittävä hyöty toimeksiantajan toiminnalle. Laajempi merkitys toimialalla on osittainen johtuen tutkimuksen spesifistä suuntaamisesta.
Tutkimuksessa hyödynnettiin monimenetelmäistä tutkimusstrategiaa. Tutkimus koostui sekä laadullisesta että määrällisestä tutkimusmenetelmästä. Laadullisessa tutkimuksen osiossa toteutettiin puolistrukturoitu teemahaastattelu. Teemahaastattelu suoritettiin Microsoft Teams-videopuhelun muodossa, jonka jälkeen haastattelulle litteroitiin sanatarkasti. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla. Tutkimuksen määrällinen osio muodostui kyselytutkimuksesta. Kyselyn tarkoituksena oli testata teoriapohjan ja haastatteluaineiston tuotoksia tosielämässä. Kysely jaettiin toimeksiantajayrityksen jälleenmyyjille. Vastaaminen oli vapaaehtoista ja vastaukset anonymisoitiin.
Tutkimuksen tuloksena saatiin kokoelma kehitysehdotuksia, joita toimeksiantajayritys voi hyödyntää jälleenmyyjäverkoston markkinointiprosessin kehittämisessä. Jälleenmyyjäverkoston kasvaessa yritykselle laadittiin teemoittain tärkeimmät osatekijät, jotka lopulta parantavat yrityksen kilpailuetua ja asiakassitoutuneisuutta. Tutkimuksessa todettiin, että yhteistyö jälleenmyyjien kanssa kasvotusten on vielä nykymaailmassa tärkeää. Tutkimuksesta oli merkittävä hyöty toimeksiantajan toiminnalle. Laajempi merkitys toimialalla on osittainen johtuen tutkimuksen spesifistä suuntaamisesta.