Materiaalin laatupoikkeaman sisäisen käsittelyn tehostaminen : case Raisio Oyj
Renvall, Pinja (2024)
Renvall, Pinja
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405079876
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405079876
Tiivistelmä
Laatupoikkeamilla on merkittävä vaikutus koko yrityksen laadullisessa arvoketjussa. Jokainen laatupoikkeama sekä reklamaatio käsitellään Ravintoraisio Oy:llä poikkeuksitta huolellisesti, mutta prosessi on koettu raskaaksi ylläpitää. Työn tavoitteena on tuoda esille prosessin nykytilan perusteella tehottomuutta aiheuttavat juurisyyt ja näille kehitysehdotuksia, joilla saadaan prosessista yhtenevämpi sekä automatisoidumpi.
Työ tulee olemaan osa Ravintoraisio Oy:n toimittajasuhteiden hallintaa tukevan digitaalisen portaalin kehitysprosessia. Tavoitteena on ottaa käyttöön toimittajareklamaatioiden käsittely ja dokumentointi kyseisessä portaalissa. Tutkimuksessa hyödynnetään ryhmähaastattelua ja tunnettua juurisyyanalyysimenetelmää ongelmakohtien syiden tunnistamiseksi. Prosessien automatisoinnin sekä materiaalien laatupoikkeamien käsittelyn selkeän ohjeistuksen puute ovat haasteita, joihin etsitään ratkaisuja. Tehostamis-mahdollisuudet pohjautuvat henkilökohtaiseen osaamiseen sekä teoriapohjaan, joka kattaa asiaankuuluvat osa-alueet. Laatupoikkeamien käsittely on keskeinen osa toimittajayhteistyön hallintaa, ja sen merkitystä tarkastellaan niin tuotannon kuin hankinnan näkökulmasta.
Työ tulee olemaan osa Ravintoraisio Oy:n toimittajasuhteiden hallintaa tukevan digitaalisen portaalin kehitysprosessia. Tavoitteena on ottaa käyttöön toimittajareklamaatioiden käsittely ja dokumentointi kyseisessä portaalissa. Tutkimuksessa hyödynnetään ryhmähaastattelua ja tunnettua juurisyyanalyysimenetelmää ongelmakohtien syiden tunnistamiseksi. Prosessien automatisoinnin sekä materiaalien laatupoikkeamien käsittelyn selkeän ohjeistuksen puute ovat haasteita, joihin etsitään ratkaisuja. Tehostamis-mahdollisuudet pohjautuvat henkilökohtaiseen osaamiseen sekä teoriapohjaan, joka kattaa asiaankuuluvat osa-alueet. Laatupoikkeamien käsittely on keskeinen osa toimittajayhteistyön hallintaa, ja sen merkitystä tarkastellaan niin tuotannon kuin hankinnan näkökulmasta.