3- ja 5-kytkentäisen monitoroinnin aloittaminen: opetusvideo sairaanhoitajaopiskelijoille
Karppinen, Camilla; Virtanen, Kiia (2024)
Karppinen, Camilla
Virtanen, Kiia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405079892
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405079892
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa opetusvideo 3- ja 5-kytkentäisen monitoroinnin aloittamisesta Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun sairaanhoitajaopiskelijoille. Opinnäytetyön tavoitteena oli ohjeistaa opiskelijoille
oikeaoppinen monitoroinnin aloittaminen, ja sillä tavoin turvata potilasturvallisuus. Opinnäytetyön aihe valittiin Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun aihepankista, ja työ toteutettiin yhteistyössä toimeksiantajan kanssa. Opinnäytetyö tehtiin kehitysprosessin mukaisesti toiminnallisena opinnäytetyönä.
Monitoroinnilla tarkastellaan potilaan elintoimintoja ja niissä tapahtuvia muutoksia. Monitorilla voidaan seurata verenpainetta ja keskiverenpainetta, sykettä, hengitysfrekvenssiä, happisaturaatiota, ruumiinlämpöä sekä sydämen
rytmikäyrää. Oikeaoppisen monitoroinnin aloittamisen avulla voidaan havaita
elintoimintojen nopeat muutokset ja reagoida niihin oikealla tavalla. Tällä tavoin voidaan varmistaa onnistunut potilasturvallisuus monitoroinnin yhteydessä. Opinnäytetyössä tarkastellaan vain perusmonitoroinnin aloittamista. Aiheesta on rajattu pois potilastietojen syöttäminen monitoriin, hälytysrajojen
asettaminen sekä potilaan tilan muutoksiin reagointi.
Opinnäytetyön kirjallisen tuotoksen teossa käytettiin tutkittua tietoa sekä ammattikirjallisuutta. Aineistot olivat alle kymmenen vuotta vanhoja. Teoriapohjasta laadittiin videomateriaalin käsikirjoitus, jonka pohjalta tehtiin opetusvideo.
Kehitysprosessin aikana kerättiin vertaispalautetta opetusvideosta muilta opiskelijoilta, mikä tuki opetusvideon luotettavuutta.
Opinnäytetyön tuotosta voidaan hyödyntää sairaanhoitajaopiskelijoiden sisätautien ja kirurgisen hoitotyön opintojaksoilla. Opiskelija saa selkeän ja kattavan opetusmateriaalin 3- ja 5-kytkentäisen monitoroinnin aloittamisesta. Oikeaoppisella monitoroinnin aloittamisella pystytään vaikuttamaan myönteisesti
potilasturvallisuuteen. Jatkokehitysehdotuksena voisi tutkia opetusvideon toimivuutta opetuskäytössä tai luoda opetusmateriaali havainnoista, mitä monitorista voidaan nähdä sekä miten niihin tulee reagoida oikeaoppisesti.
oikeaoppinen monitoroinnin aloittaminen, ja sillä tavoin turvata potilasturvallisuus. Opinnäytetyön aihe valittiin Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun aihepankista, ja työ toteutettiin yhteistyössä toimeksiantajan kanssa. Opinnäytetyö tehtiin kehitysprosessin mukaisesti toiminnallisena opinnäytetyönä.
Monitoroinnilla tarkastellaan potilaan elintoimintoja ja niissä tapahtuvia muutoksia. Monitorilla voidaan seurata verenpainetta ja keskiverenpainetta, sykettä, hengitysfrekvenssiä, happisaturaatiota, ruumiinlämpöä sekä sydämen
rytmikäyrää. Oikeaoppisen monitoroinnin aloittamisen avulla voidaan havaita
elintoimintojen nopeat muutokset ja reagoida niihin oikealla tavalla. Tällä tavoin voidaan varmistaa onnistunut potilasturvallisuus monitoroinnin yhteydessä. Opinnäytetyössä tarkastellaan vain perusmonitoroinnin aloittamista. Aiheesta on rajattu pois potilastietojen syöttäminen monitoriin, hälytysrajojen
asettaminen sekä potilaan tilan muutoksiin reagointi.
Opinnäytetyön kirjallisen tuotoksen teossa käytettiin tutkittua tietoa sekä ammattikirjallisuutta. Aineistot olivat alle kymmenen vuotta vanhoja. Teoriapohjasta laadittiin videomateriaalin käsikirjoitus, jonka pohjalta tehtiin opetusvideo.
Kehitysprosessin aikana kerättiin vertaispalautetta opetusvideosta muilta opiskelijoilta, mikä tuki opetusvideon luotettavuutta.
Opinnäytetyön tuotosta voidaan hyödyntää sairaanhoitajaopiskelijoiden sisätautien ja kirurgisen hoitotyön opintojaksoilla. Opiskelija saa selkeän ja kattavan opetusmateriaalin 3- ja 5-kytkentäisen monitoroinnin aloittamisesta. Oikeaoppisella monitoroinnin aloittamisella pystytään vaikuttamaan myönteisesti
potilasturvallisuuteen. Jatkokehitysehdotuksena voisi tutkia opetusvideon toimivuutta opetuskäytössä tai luoda opetusmateriaali havainnoista, mitä monitorista voidaan nähdä sekä miten niihin tulee reagoida oikeaoppisesti.