Ensihoitaja- ja sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemuksia simulaatioista : laadullinen haastattelututkimus
Vasara, Petra; Ylärakkola, Lotta (2024)
Vasara, Petra
Ylärakkola, Lotta
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405079859
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405079859
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää ensihoitaja- ja sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemuksia simulaatio-oppimisesta. Simulaation käyttäminen opetusmenetelmänä yleistyy ja simulaatio-oppimisen uskotaan olevan tulevaisuudessa yhä merkittävämmässä roolissa hoitotyön taitojen opetuksessa ja ylläpidossa.
Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa, jota tutkimuksen tilaaja Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu Kotkan kampus hyödyntää eri tavoin esimerkiksi opetussuunnitelmissa, simulaatio-opetuksen kehittämisessä opiskelijalähtöisesti tulevaisuuden ensihoitaja- ja sairaanhoitajaopiskelijoille.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin teemahaastattelemalla ensihoitaja- ja sairaanhoitajaopiskelijoita Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun Kotkan kampukselta. Yksilöhaastattelut ensihoitaja- ja sairaanhoitajaopiskelijoille tehtiin Teams-haastatteluina. Haastatteluista saatiin kerättyä tietoa opiskelijoiden kokemuksista simulaatioissa.
Haastatteluaineiston analysointi tehtiin sisällönanalyysina. Sisällönanalyysimenetelmällä pyrittiin saamaan tiivistetty kuvaus tutkitusta ilmiöstä eli ensihoitaja- ja sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemuksista. Näin saatiin kerättyä arvokasta tietoa, mikä vastasi suoraan opinnäytetyön tutkimusongelmaan: Millaisia ovat Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun ensihoitaja- ja sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemukset simulaatioista?
Tutkimustulosten perusteella simulaatio-oppiminen on tärkeässä roolissa hoitajaopiskelijoiden oppimisen kannalta. Simulaatio-opetusta kannattaa ehdottomasti tulevaisuudessa jatkaa ja kehittää. Opiskelijat kokevat simulaatiot hyväksi tavaksi oppia teoriaa, kommunikointia sekä kädentaitoja. Ennen simulaatioiden suorittamista on kuitenkin oltava riittävä teoriapohja tukemassa oppimista.
Asiasanat: opiskelijat, simulaatio, opetus, kokemukset, ensihoito, sairaanhoito
Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa, jota tutkimuksen tilaaja Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu Kotkan kampus hyödyntää eri tavoin esimerkiksi opetussuunnitelmissa, simulaatio-opetuksen kehittämisessä opiskelijalähtöisesti tulevaisuuden ensihoitaja- ja sairaanhoitajaopiskelijoille.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin teemahaastattelemalla ensihoitaja- ja sairaanhoitajaopiskelijoita Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun Kotkan kampukselta. Yksilöhaastattelut ensihoitaja- ja sairaanhoitajaopiskelijoille tehtiin Teams-haastatteluina. Haastatteluista saatiin kerättyä tietoa opiskelijoiden kokemuksista simulaatioissa.
Haastatteluaineiston analysointi tehtiin sisällönanalyysina. Sisällönanalyysimenetelmällä pyrittiin saamaan tiivistetty kuvaus tutkitusta ilmiöstä eli ensihoitaja- ja sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemuksista. Näin saatiin kerättyä arvokasta tietoa, mikä vastasi suoraan opinnäytetyön tutkimusongelmaan: Millaisia ovat Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun ensihoitaja- ja sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemukset simulaatioista?
Tutkimustulosten perusteella simulaatio-oppiminen on tärkeässä roolissa hoitajaopiskelijoiden oppimisen kannalta. Simulaatio-opetusta kannattaa ehdottomasti tulevaisuudessa jatkaa ja kehittää. Opiskelijat kokevat simulaatiot hyväksi tavaksi oppia teoriaa, kommunikointia sekä kädentaitoja. Ennen simulaatioiden suorittamista on kuitenkin oltava riittävä teoriapohja tukemassa oppimista.
Asiasanat: opiskelijat, simulaatio, opetus, kokemukset, ensihoito, sairaanhoito