Kuvitukset peliyrityksen perustajan oppaaseen : Xamk *ship Akatemia
Keijonen, Aino (2024)
Keijonen, Aino
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405079801
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405079801
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantona oli tehdä kuvitukset Xamk *ship Akatemian peliyrityksen perustajan oppaaseen, jolloin oppaassa olevat vanhat kuvitukset korvattiin *ship Akatemian brändiohjeiston mukaisilla, kokonaan uusilla kuvituksilla. Vanhoja kuvituksia ei näytetä tässä opinnäytetyössä tekijänoikeussyiden vuoksi.
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda kuvitukset oppaaseen, jotka sopivat oppaan kohderyhmälle sekä olivat Xamk *ship Akatemian visuaalisen identiteetin mukaiset.
Opinnäytetyön pääkysymyksenä oli: Miten teen pelialan oppaaseen hyvät kuvitukset? Kolme alakysymystä, jotka osin tukivat pääkysymystä, olivat: Miten tuon peliyrityksen perustajan oppaan tekstin sisällön esille kuvituksissa? Millaisia kuvituksia on tehty aiemmin oppaisiin eri kohderyhmille? Ja miten hyödynnän Xamk *ship Akatemian visuaalista identiteettiä kuvituksissa?
Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivisia menetelmiä kysymysten selvittämiseen ja työ oli produktiivinen. Tutkimusmenetelminä olivat toimineet kuva-analyysi, vertaileva tutkimus sekä moodboard. Menetelmistä vertaileva tutkimus ja kuva-analyysi auttoivat vastaamaan opinnäytetyön alakysymyksiin, joista yhteenvetona voitiin todeta kuvituksiin ensisijaisesti vaikuttavan materiaaleissa olevat tekstit, joihin kuvitusten oli tarkoitus viitata, sekä kuinka tärkeää tilankäyttö voi olla kuvituksessa ja kuinka kohderyhmä voi vaikuttaa kuvitusta tehdessä. Moodboard-työskentely auttoi opinnäytetyössä yhdistämään Xamk *ship Akatemian visuaalisen identiteetin ja kuvitustyylin keskenään.
Lopputulos tässä opinnäytetyössä oli valmiit kuvitukset, jotka sijoitettiin oppaaseen. Ne ovat Xamk *ship Akatemian ilmeen mukaiset, tukevat oppaan tekstiä ja sopivat kohderyhmälle.
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda kuvitukset oppaaseen, jotka sopivat oppaan kohderyhmälle sekä olivat Xamk *ship Akatemian visuaalisen identiteetin mukaiset.
Opinnäytetyön pääkysymyksenä oli: Miten teen pelialan oppaaseen hyvät kuvitukset? Kolme alakysymystä, jotka osin tukivat pääkysymystä, olivat: Miten tuon peliyrityksen perustajan oppaan tekstin sisällön esille kuvituksissa? Millaisia kuvituksia on tehty aiemmin oppaisiin eri kohderyhmille? Ja miten hyödynnän Xamk *ship Akatemian visuaalista identiteettiä kuvituksissa?
Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivisia menetelmiä kysymysten selvittämiseen ja työ oli produktiivinen. Tutkimusmenetelminä olivat toimineet kuva-analyysi, vertaileva tutkimus sekä moodboard. Menetelmistä vertaileva tutkimus ja kuva-analyysi auttoivat vastaamaan opinnäytetyön alakysymyksiin, joista yhteenvetona voitiin todeta kuvituksiin ensisijaisesti vaikuttavan materiaaleissa olevat tekstit, joihin kuvitusten oli tarkoitus viitata, sekä kuinka tärkeää tilankäyttö voi olla kuvituksessa ja kuinka kohderyhmä voi vaikuttaa kuvitusta tehdessä. Moodboard-työskentely auttoi opinnäytetyössä yhdistämään Xamk *ship Akatemian visuaalisen identiteetin ja kuvitustyylin keskenään.
Lopputulos tässä opinnäytetyössä oli valmiit kuvitukset, jotka sijoitettiin oppaaseen. Ne ovat Xamk *ship Akatemian ilmeen mukaiset, tukevat oppaan tekstiä ja sopivat kohderyhmälle.
