Panimologistiikan työnjohdon optimointi uuteen terminaaliin siirryttäessä
Vireaho, Valtteri (2024)
Vireaho, Valtteri
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405079919
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405079919
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Posti Kuljetus Oy:lle. Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, kuinka Posti Kuljetus Oy:n hoitaman panimologistiikan työnjohdon tehtäviä saataisiin optimoitua ja sovitettua toiseen terminaaliin siirryttäessä. Tavoitteena oli saada jaettua osaamista terminaalin työnjohdon välillä.
Työ tehtiin, koska haluttiin tutkia työnjohdon resurssien tehostamista muuton yhteydessä. Tutkimus tehtiin toiminnallisena kehittämistyönä, jossa yhdisteltiin erilaisten tutkimustapojen piirteitä. Aineistona työssä käytettiin kirjallisuutta, Postin sisäverkosta saatua materiaalia ja havainnointia toiminnasta. Työssä perehdyttiin perehdyttämisprosessiin, osaamisen kehittämiseen ja Lean-menetelmään, sekä jatkuvan parantamisen malliin etsiessä kehityksen kohteita terminaalin työnjohdolle ja uudelle työntekijälle.
Työn tuloksena saatiin selville, että työvuorojen kokonaan yhteensovittaminen ei tule onnistumaan, jonka takia ajojärjestelyn avuksi palkataan logistiikka-assistentti. Työtehtävien jakoa tullaan tarkastelemaan jatkossa, jotta optimaalinen työpanos ajojärjestelyn ja logistiikka-assistentin välillä löydettäisiin. The thesis was commissioned by Posti Transport Oy. The main objective of the thesis was to investigate how the supervisory tasks of the brewery logistics handled by Posti Transport Oy could be optimized and adapted when moving to another terminal. The aim was to achieve a shared knowledge of the work tasks among the terminal supervisors.
The study was conducted to investigate how to enhance and optimize supervisory resources in the context of the relocation process. The study was carried out as functional development work, combining different features of research methods. The research utilized for the project was sourced from literature, Posti’s intranet and observations of operations. The thesis introduced the induction process, competence development and the Lean methodology, as well as the continuous improvement model to identify areas for development for the terminal management and the new employee.
The study conclusively demonstrates that full coordination of shifts is not feasible. Logistics assistant will be recruited to help transport coordination. The allocation of work tasks will be reassessed in the future to find the optimal division of labor between the transport coordinator and the logistics assistant.
Työ tehtiin, koska haluttiin tutkia työnjohdon resurssien tehostamista muuton yhteydessä. Tutkimus tehtiin toiminnallisena kehittämistyönä, jossa yhdisteltiin erilaisten tutkimustapojen piirteitä. Aineistona työssä käytettiin kirjallisuutta, Postin sisäverkosta saatua materiaalia ja havainnointia toiminnasta. Työssä perehdyttiin perehdyttämisprosessiin, osaamisen kehittämiseen ja Lean-menetelmään, sekä jatkuvan parantamisen malliin etsiessä kehityksen kohteita terminaalin työnjohdolle ja uudelle työntekijälle.
Työn tuloksena saatiin selville, että työvuorojen kokonaan yhteensovittaminen ei tule onnistumaan, jonka takia ajojärjestelyn avuksi palkataan logistiikka-assistentti. Työtehtävien jakoa tullaan tarkastelemaan jatkossa, jotta optimaalinen työpanos ajojärjestelyn ja logistiikka-assistentin välillä löydettäisiin.
The study was conducted to investigate how to enhance and optimize supervisory resources in the context of the relocation process. The study was carried out as functional development work, combining different features of research methods. The research utilized for the project was sourced from literature, Posti’s intranet and observations of operations. The thesis introduced the induction process, competence development and the Lean methodology, as well as the continuous improvement model to identify areas for development for the terminal management and the new employee.
The study conclusively demonstrates that full coordination of shifts is not feasible. Logistics assistant will be recruited to help transport coordination. The allocation of work tasks will be reassessed in the future to find the optimal division of labor between the transport coordinator and the logistics assistant.