Tekoälyn hyödyntäminen pankkitoiminnassa
Aaltonen, Roosa (2024)
Aaltonen, Roosa
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405079889
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405079889
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten tekoälyä ja ChatGPT:tä voidaan hyödyntää pankkitoiminnassa. Tutkimuksen taustalla oli pankkialan nopea digitaalinen kehitys, jonka seurauksena syntyi tarve ymmärtää uusien teknologioiden tuomia mahdollisuuksia ja haasteita. Työn tavoitteena oli haastatteluiden avulla lisätä ymmärrystä siitä, miten tekoäly on muuttanut pankkitoimintaa ja miten se tulee tulevaisuudessa uudistamaan alaa. Työ rajattiin nykyaikaiseen pankkitoimintaan ja keskittyi ChatGPT-malliin, jota toimeksiantaja käyttää toiminnassaan.
Tutkimuksen tietoperusta koottiin tieteellisten artikkeleiden ja kirjallisuuden avulla. Kirjallisuuskatsaus koostui kahdesta osasta. Ensimmäisessä luvussa keskeisiä aiheita olivat pankkiala ja sen sääntely sekä digitaalisen pankkitoiminnan synty. Tietoperustan toinen luku koostui tekoälyn ja ChatGPT:n kehityksestä ja niiden käyttökohteista pankkitoiminnassa.
Tutkimus toteutettiin keväällä 2024 laadullisena tutkimuksena, jossa aineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Tutkimukseen haastateltiin kolmea tekoälyn parissa työskentelevää asiantuntijaa toimeksiantajaorganisaatiosta. Haastattelut toteutettiin maalis- ja huhtikuun aikana. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin sisällönanalyysia, mikä mahdollisti haastateltavien näkemysten syvällisen tarkastelun.
Tutkimustulokset osoittivat, että tekoälyn kehitys on vasta alkuvaiheessa, mutta sen potentiaali pankkialalla on merkittävä. Tulokset vahvistivat näkemystä siitä, että tekoälyn käyttömahdollisuudet ovat laajat ja monipuoliset, ja ChatGPT:n kaltaiset edistyneet kielimallit voivat parantaa pankkien toimintoja. Haastateltavat korostivat erityisesti tekoälyn mahdollisuuksia prosessien tehostamisessa, asiakaspalvelun parantamisessa ja taloudellisen hyödyn luomisessa. Samalla tutkimus toi esiin tekoälyn haasteita kuten teknologian eettisen ja vastuullisen käytön sekä työntekijöiden jatkuvan kouluttamisen.
Pankkien tulisi aktiivisesti osallistua uusien teknologioiden kehitykseen ja soveltamiseen, jotta ne voivat pysyä kilpailukykyisinä digitaalisessa ympäristössä. Tekoälyn ja ChatGPT:n tehokas hyödyntäminen edellyttää pankeilta jatkuvaa valppautta ja kykyä mukautua nopeasti muuttuviin olosuhteisiin. Tämä vaatii niin organisaatioiden johdolta kuin henkilöstöltä joustavuutta ja sitoutumista jatkuvaan oppimiseen.
Tutkimuksen tietoperusta koottiin tieteellisten artikkeleiden ja kirjallisuuden avulla. Kirjallisuuskatsaus koostui kahdesta osasta. Ensimmäisessä luvussa keskeisiä aiheita olivat pankkiala ja sen sääntely sekä digitaalisen pankkitoiminnan synty. Tietoperustan toinen luku koostui tekoälyn ja ChatGPT:n kehityksestä ja niiden käyttökohteista pankkitoiminnassa.
Tutkimus toteutettiin keväällä 2024 laadullisena tutkimuksena, jossa aineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Tutkimukseen haastateltiin kolmea tekoälyn parissa työskentelevää asiantuntijaa toimeksiantajaorganisaatiosta. Haastattelut toteutettiin maalis- ja huhtikuun aikana. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin sisällönanalyysia, mikä mahdollisti haastateltavien näkemysten syvällisen tarkastelun.
Tutkimustulokset osoittivat, että tekoälyn kehitys on vasta alkuvaiheessa, mutta sen potentiaali pankkialalla on merkittävä. Tulokset vahvistivat näkemystä siitä, että tekoälyn käyttömahdollisuudet ovat laajat ja monipuoliset, ja ChatGPT:n kaltaiset edistyneet kielimallit voivat parantaa pankkien toimintoja. Haastateltavat korostivat erityisesti tekoälyn mahdollisuuksia prosessien tehostamisessa, asiakaspalvelun parantamisessa ja taloudellisen hyödyn luomisessa. Samalla tutkimus toi esiin tekoälyn haasteita kuten teknologian eettisen ja vastuullisen käytön sekä työntekijöiden jatkuvan kouluttamisen.
Pankkien tulisi aktiivisesti osallistua uusien teknologioiden kehitykseen ja soveltamiseen, jotta ne voivat pysyä kilpailukykyisinä digitaalisessa ympäristössä. Tekoälyn ja ChatGPT:n tehokas hyödyntäminen edellyttää pankeilta jatkuvaa valppautta ja kykyä mukautua nopeasti muuttuviin olosuhteisiin. Tämä vaatii niin organisaatioiden johdolta kuin henkilöstöltä joustavuutta ja sitoutumista jatkuvaan oppimiseen.