Ryhmänohjaus sairaanhoitajana
Mikkola, Matilda; Manninen, Jasmin (2024)
Mikkola, Matilda
Manninen, Jasmin
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405079964
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405079964
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kartoittaa tietoa ryhmänohjauksesta ja sen menetelmistä sekä luoda verkko-opetusmateriaali Turun AMK:n uniohjaajakoulutukseen. Tavoitteena on edistää sairaanhoitajien osaamista ohjaamaan ryhmässä unihäiriöstä kärsiviä potilaita. Lisäksi työssä on pohdittu CBT-I (Cognitive Behavioral Therapy for Insomnia) menetelmän hyödyntämistä ryhmämuotoisessa unettomuuden hoidossa. Työ on tehty kirjallisuuskatsauksena (n=13) ja lähteinä on käytetty sekä kirjallisia että sähköisiä teoksia.
Työhön valitut julkaisut analysoitiin vertailemalla niiden tuloksia keskenään sekä sisällön analyysillä. Tulosten perusteella voidaan päätellä, että ryhmänohjaus on hyväksi koettu ohjausmenetelmä sekä kustannustehokas. Sen avulla osallistujat saavat vertaistukea ja oppivat uusia tapoja ajatella. Ryhmänohjaajan rooli on huolehtia ryhmänohjauksen onnistumisesta.
CBT-I menetelmästä on koettu olevan paljon hyötyä niin yksilöohjauksessa kuin ryhmäohjauksessakin. Se onkin ensisijainen unettomuuden hoitokeino. Menetelmää pystytään hyödyntämään hyvin ryhmämuotoisessa
terapiassa. Oppinnäytetyön tuotoksena valmistui verkko-opetusmateriaali Turun AMK:n uniohjaajakoulutukseen. Opetusmateriaali on PowerPoint- esitys.
Työhön valitut julkaisut analysoitiin vertailemalla niiden tuloksia keskenään sekä sisällön analyysillä. Tulosten perusteella voidaan päätellä, että ryhmänohjaus on hyväksi koettu ohjausmenetelmä sekä kustannustehokas. Sen avulla osallistujat saavat vertaistukea ja oppivat uusia tapoja ajatella. Ryhmänohjaajan rooli on huolehtia ryhmänohjauksen onnistumisesta.
CBT-I menetelmästä on koettu olevan paljon hyötyä niin yksilöohjauksessa kuin ryhmäohjauksessakin. Se onkin ensisijainen unettomuuden hoitokeino. Menetelmää pystytään hyödyntämään hyvin ryhmämuotoisessa
terapiassa. Oppinnäytetyön tuotoksena valmistui verkko-opetusmateriaali Turun AMK:n uniohjaajakoulutukseen. Opetusmateriaali on PowerPoint- esitys.