Tutkimus Loisto Festarien asiakaskokemuksesta
Romppainen, Jere (2024)
Romppainen, Jere
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405079893
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405079893
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Loisto Festarit musiikkitapahtuma, jonka järjestäjinä toimivat pariskunta Hanna ja Tuomas Haipus. Loisto Festarit järjestettiin Pudasjärven Jongulla 5.8.2023. Tapahtumassa oli vuonna 2023 noin 500 kävijää. Opinnäytetyössä pyrittiin selvittämään millä tekijöillä on ollut merkittävin kokemus tapahtuman asiakaskokemukseen, jotta ensi vuoden asiakaskokemusta voitaisiin parantaa entisestään.
Tutkimuksen päätavoitteeksi muodostui siis, minkälainen asiakaskokemus oli ollut vuoden 2023 Loisto Festarit tapahtumasta tietoisella kuluttajalla. Kyselyyn haluttiin sisältää myös sellaiset kuluttajat, jotka eivät osallistuneet tapahtumaan, jotta toimeksiantaja saisi tietoa myös niistä tekijöistä, jotka olivat vaikuttaneet siihen, että tapahtuma on jätetty välistä, vaikka siitä on oltu tietoisia.
Asiakaskysely toteutettiin Webropol-ohjelmalla ja siihen oli valittu 16 kysymystä. Kyselyyn oli mahdollista vastata 19.10.2023 – 1.11.2023 välisenä aikana ja sitä mainostettiin tapahtuman omalla Facebook sivulla, sekä toimeksiantajien omien henkilökohtaisten Facebook profiilien seinillä. Kysely keräsi kokonaisuudessaan 62 vastaajaa. Kyselyn kysymykset voitiin jakaa 3 kategoriaan, jotka olivat asiakaskokemukseen liittyvät kysymykset, kävijöiden palautteisiin liittyvät kysymykset, sekä kävijöiden taustatietoihin liittyvät kysymykset. Kysely toteutettiin määrällisenä tutkimuksena.
Tutkimustuloksissa ilmeni, että kyselyyn vastanneet henkilöt olivat tyytyväisiä tapahtumaan ja nimenomaan tapahtumapaikka oli viehättänyt vastaajia. Kyselyssä ei ilmennyt tyytymättömyyttä tapahtumaan vastaajien keskuudessa, mutta kaikkien kehujen lisäksi rakentavaa palautetta oli myös annettu.
Tutkimuksen päätavoitteeksi muodostui siis, minkälainen asiakaskokemus oli ollut vuoden 2023 Loisto Festarit tapahtumasta tietoisella kuluttajalla. Kyselyyn haluttiin sisältää myös sellaiset kuluttajat, jotka eivät osallistuneet tapahtumaan, jotta toimeksiantaja saisi tietoa myös niistä tekijöistä, jotka olivat vaikuttaneet siihen, että tapahtuma on jätetty välistä, vaikka siitä on oltu tietoisia.
Asiakaskysely toteutettiin Webropol-ohjelmalla ja siihen oli valittu 16 kysymystä. Kyselyyn oli mahdollista vastata 19.10.2023 – 1.11.2023 välisenä aikana ja sitä mainostettiin tapahtuman omalla Facebook sivulla, sekä toimeksiantajien omien henkilökohtaisten Facebook profiilien seinillä. Kysely keräsi kokonaisuudessaan 62 vastaajaa. Kyselyn kysymykset voitiin jakaa 3 kategoriaan, jotka olivat asiakaskokemukseen liittyvät kysymykset, kävijöiden palautteisiin liittyvät kysymykset, sekä kävijöiden taustatietoihin liittyvät kysymykset. Kysely toteutettiin määrällisenä tutkimuksena.
Tutkimustuloksissa ilmeni, että kyselyyn vastanneet henkilöt olivat tyytyväisiä tapahtumaan ja nimenomaan tapahtumapaikka oli viehättänyt vastaajia. Kyselyssä ei ilmennyt tyytymättömyyttä tapahtumaan vastaajien keskuudessa, mutta kaikkien kehujen lisäksi rakentavaa palautetta oli myös annettu.