Sisältösuunnitelma yritykselle Levonia Design
Puustinen, Heli (2024)
Puustinen, Heli
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405079972
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405079972
Tiivistelmä
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä tehdään sisältösuunnitelma sosiaaliseen mediaan toimeksiantajayritykselle Levonia Design. Sisältösuunnitelma koskee sosiaalisen median alustoja Instagramia ja TikTokia. Suunnitelma on tarkoitus toteuttaa vuonna 2024. Valitsin aiheen omasta mielenkiinnosta sosiaaliseen mediaan ja vaatetusalaan sekä toimeksiantajan ehdotuksesta. Opinnäytetyössä on hyödynnetty laajasti erilaisia lähteitä niin kirjallisuudesta kuin verkostakin. Liiteosiossa on Powerpoint-esitys, jota toimeksiantaja voi hyödyntää markkinoinnin toteuttamisessa.
Opinnäytetyö alkaa johdannolla, jossa käydään läpi työn rakenne sekä toimeksiantajan esittely. Johdannossa on myös oleellisia käsitteitä selvennettynä, jotta sosiaalisen median termejä on helpompi ymmärtää läpi työn.
Tietoperustassa käydään läpi sosiaalinen media ja valitut kanavat. Myös vuoden 2024 sosiaalisen median trendit käsitellään. Tietoperusta jatkuu SOSTAC-mallin käsittelyyn. Tässä osuudessa määritellään toimeksiantajayrityksen nykytila, johon kuuluu nelikenttäanalyysi SWOT, asiakaspersoonat sekä kilpailijavertailu. Tämän jälkeen asetetaan tavoitteet, strategia, taktiikat, toimenpiteet sekä mittarit, joilla suunnitelman onnistumista voidaan mitata ja seurata.
Toiminnallisessa osuudessa käsitellään varsinaista sisältösuunnitelmaa, joka on rakennettu markkinoimaan Levonia Designia sosiaalisessa mediassa vuonna 2024. Sisältösuunnitelmassa on sisältöideat ja -konseptit, joita hyödynnetään sisältöjen toteuttamiseksi, markkinoinnin vuosikello, joka auttaa hahmottamaan markkinointia isossa kuvassa, julkaisukalenteri, jonka tarkoitus on selkeyttää mitä ja mihin kanaviin julkaistaan viikko- ja kuukausitasolla. Lopuksi käydään läpi tulosten mittaaminen ja seuranta, jonka avulla suunnitelmaa voidaan kehittää paremmaksi jo toteuttamisaikana.
Opinnäytetyö alkaa johdannolla, jossa käydään läpi työn rakenne sekä toimeksiantajan esittely. Johdannossa on myös oleellisia käsitteitä selvennettynä, jotta sosiaalisen median termejä on helpompi ymmärtää läpi työn.
Tietoperustassa käydään läpi sosiaalinen media ja valitut kanavat. Myös vuoden 2024 sosiaalisen median trendit käsitellään. Tietoperusta jatkuu SOSTAC-mallin käsittelyyn. Tässä osuudessa määritellään toimeksiantajayrityksen nykytila, johon kuuluu nelikenttäanalyysi SWOT, asiakaspersoonat sekä kilpailijavertailu. Tämän jälkeen asetetaan tavoitteet, strategia, taktiikat, toimenpiteet sekä mittarit, joilla suunnitelman onnistumista voidaan mitata ja seurata.
Toiminnallisessa osuudessa käsitellään varsinaista sisältösuunnitelmaa, joka on rakennettu markkinoimaan Levonia Designia sosiaalisessa mediassa vuonna 2024. Sisältösuunnitelmassa on sisältöideat ja -konseptit, joita hyödynnetään sisältöjen toteuttamiseksi, markkinoinnin vuosikello, joka auttaa hahmottamaan markkinointia isossa kuvassa, julkaisukalenteri, jonka tarkoitus on selkeyttää mitä ja mihin kanaviin julkaistaan viikko- ja kuukausitasolla. Lopuksi käydään läpi tulosten mittaaminen ja seuranta, jonka avulla suunnitelmaa voidaan kehittää paremmaksi jo toteuttamisaikana.