Hotellin ympäristövastuullisuuden vaikutus asiakkaan ostopäätökseen
Tikkanen, Tanja (2024)
Tikkanen, Tanja
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024050810007
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024050810007
Tiivistelmä
Nykypäivän matkustajat ovat ympäristötietoisempia kuin ennen. Ekologisuudesta ja vastuullisuudesta on tullut trendejä, jotka vaikuttavat monien matkailijoiden valintoihin.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, kuinka paljon hotelliasiakkaat tietävät ympäristösertifikaateista ja -ohjelmista, sekä selvittää ovatko he valmiita maksamaan ylimääräistä lisätystä ympäristövastuullisuudesta. Opinnäytetyön kyselyn tulokset tarjoavat toimeksiantajahotellille näkemystä siitä, mihin suuntaan ympäristövastuullisuutta tulisi kehittää.
Tietoperustassa käsitellään ympäristövastuullisuuden perusteita, kuten kestävää kehitystä ja kestävän ja vastuullisuuden matkailun eroja. Siinä myös käydään läpi, miten ympäristövastuullisuutta voidaan harjoittaa majoitusliikkeessä ja millaisiin ympäristöohjelmiin majoitusliikkeet voivat kuulua, sekä millaisia ympäristösertifikaatteja majoitusliikkeillä voi olla. Lopuksi käsiteltiin kuluttajakäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä, sekä ostoprosessin vaiheita.
Opinnäytetyössä tehtiin kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus. Tutkimus toteutettiin käyttäen Webropol-työkalua, jonka avulla luotu kysely jaettiin kohderyhmälle. Kohderyhmänä toimivat 18 – 60 + -vuotiaat toimeksiantajahotellin asiakkaat, jotka kuuluvat heidän kanta-asiakasohjelmaansa. Kyselyä jaettiin kahteen eri kertaan, jotta kyselyyn saatiin tarpeeksi vastauksia. Kyselyyn saatiin lopulta 23 vastausta, joiden tulokset analysoitiin ja esiteltiin.
Kyselyn tuloksista selvisi, että suurin osa kyselyyn vastaajista oli kuullut eri ympäristösertifikaateista ja -ohjelmista. Moni vastaaja piti ympäristövastuullisuutta tärkeänä tekijänä ja luottivat siihen, että hotellin sertifikaatit ja ohjelmat toimivat takeena ympäristövastuullisuudelle. Vastaajista kuitenkin vain harva oli valmis maksamaan ylimääräistä, jotta he voisivat tukea hotellin ympäristö-vastuullisuutta.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, kuinka paljon hotelliasiakkaat tietävät ympäristösertifikaateista ja -ohjelmista, sekä selvittää ovatko he valmiita maksamaan ylimääräistä lisätystä ympäristövastuullisuudesta. Opinnäytetyön kyselyn tulokset tarjoavat toimeksiantajahotellille näkemystä siitä, mihin suuntaan ympäristövastuullisuutta tulisi kehittää.
Tietoperustassa käsitellään ympäristövastuullisuuden perusteita, kuten kestävää kehitystä ja kestävän ja vastuullisuuden matkailun eroja. Siinä myös käydään läpi, miten ympäristövastuullisuutta voidaan harjoittaa majoitusliikkeessä ja millaisiin ympäristöohjelmiin majoitusliikkeet voivat kuulua, sekä millaisia ympäristösertifikaatteja majoitusliikkeillä voi olla. Lopuksi käsiteltiin kuluttajakäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä, sekä ostoprosessin vaiheita.
Opinnäytetyössä tehtiin kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus. Tutkimus toteutettiin käyttäen Webropol-työkalua, jonka avulla luotu kysely jaettiin kohderyhmälle. Kohderyhmänä toimivat 18 – 60 + -vuotiaat toimeksiantajahotellin asiakkaat, jotka kuuluvat heidän kanta-asiakasohjelmaansa. Kyselyä jaettiin kahteen eri kertaan, jotta kyselyyn saatiin tarpeeksi vastauksia. Kyselyyn saatiin lopulta 23 vastausta, joiden tulokset analysoitiin ja esiteltiin.
Kyselyn tuloksista selvisi, että suurin osa kyselyyn vastaajista oli kuullut eri ympäristösertifikaateista ja -ohjelmista. Moni vastaaja piti ympäristövastuullisuutta tärkeänä tekijänä ja luottivat siihen, että hotellin sertifikaatit ja ohjelmat toimivat takeena ympäristövastuullisuudelle. Vastaajista kuitenkin vain harva oli valmis maksamaan ylimääräistä, jotta he voisivat tukea hotellin ympäristö-vastuullisuutta.