Markkinointimateriaalin mielikuvien toteutuminen
Mattila, Jonna (2024)
Mattila, Jonna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405079960
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405079960
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Seinäjoen kaupunginteatterin markkinointimateriaalin mielikuvien toteutumista ja asiakkaiden näkemyksiä teatterin markkinointiviestinnästä. Ensimmäisenä tavoitteena oli perehtyä markkinointiviestintään. Opinnäytetyön toisena tavoitteena oli toteuttaa asiakastutkimus Seinäjoen kaupunginteatterin markkinointiviestintään liittyen.
Opinnäytetyötä tehtäessä perehdyttiin ensin teoreettiseen viitekehykseen, joka loi pohjaa varsinaisen asiakastutkimuksen kokoamiselle. Tutustuttiin, millaista on kulttuurialan yrityksen markkinointiviestintä ja mitä keinoja Seinäjoen kaupunginteatteri käyttää markkinointiviestinnässään.
Asiakastutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena verkossa. Tutkimuslinkkiä jaettiin sosiaalisen median kanavissa Facebookissa ja Instagramissa sekä lähetettiin teatterin kanta-asiakkaaksi rekisteröityneille sähköpostitse. Tutkimukseen vastasi 2067 henkilöä.
Tutkimustuloksista saatiin selville, että vain yhden kuvan perusteella on joskus hankala arvioida, onko itse näytelmä kiinnostava. Tuloksista ilmeni, että kuvat ovat hyviä herätteitä ainakin siihen, että lähdetään hankkimaan lisää tietoa näytelmästä. Koska tutkimuslinkkiä jaettiin teatterin sosiaalisen median kanavissa ja lähetettiin kanta-asiakkaille, todettiin, että saatiin tietoa niiltä, jotka ovat jo valmiiksi kiinnostuneita teatterista. Suurelta osin asiakkaat olivat tyytyväisiä, ja heitä saatiin hyviä kehitysideoita.
Asiakkailta saadun palautteen perusteella jatkossa on hyvä tarkistaa markkinointikuvien selkeyttä ja informatiivisuutta. Materiaalin tuottoa sosiaaliseen mediaan pystyy lisäämään, koska seuraajia kiinnostavat hyvin arkipäiväisetkin asiat.
Opinnäytetyötä tehtäessä perehdyttiin ensin teoreettiseen viitekehykseen, joka loi pohjaa varsinaisen asiakastutkimuksen kokoamiselle. Tutustuttiin, millaista on kulttuurialan yrityksen markkinointiviestintä ja mitä keinoja Seinäjoen kaupunginteatteri käyttää markkinointiviestinnässään.
Asiakastutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena verkossa. Tutkimuslinkkiä jaettiin sosiaalisen median kanavissa Facebookissa ja Instagramissa sekä lähetettiin teatterin kanta-asiakkaaksi rekisteröityneille sähköpostitse. Tutkimukseen vastasi 2067 henkilöä.
Tutkimustuloksista saatiin selville, että vain yhden kuvan perusteella on joskus hankala arvioida, onko itse näytelmä kiinnostava. Tuloksista ilmeni, että kuvat ovat hyviä herätteitä ainakin siihen, että lähdetään hankkimaan lisää tietoa näytelmästä. Koska tutkimuslinkkiä jaettiin teatterin sosiaalisen median kanavissa ja lähetettiin kanta-asiakkaille, todettiin, että saatiin tietoa niiltä, jotka ovat jo valmiiksi kiinnostuneita teatterista. Suurelta osin asiakkaat olivat tyytyväisiä, ja heitä saatiin hyviä kehitysideoita.
Asiakkailta saadun palautteen perusteella jatkossa on hyvä tarkistaa markkinointikuvien selkeyttä ja informatiivisuutta. Materiaalin tuottoa sosiaaliseen mediaan pystyy lisäämään, koska seuraajia kiinnostavat hyvin arkipäiväisetkin asiat.