Automaattisen suuttimenvaihtajan konseptisuunnittelu
Mäkelä, Samuli (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405079844
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405079844
Tiivistelmä
Työ tehtiin Finn-Power Oy:n toimeksiannosta. Yritys valmistaa levyntyöstökeskuksia ja niihin liittyvää automatiikkaa Prima Power -tuotemerkin alla. Työn aihe oli suuttimenvaihtajan konseptisuunnittelu Prima Powerin kombikoneeseen. Tarve saada markkinoille suuttimenvaihtaja kombikoneeseen sai alkunsa markkinakilpailusta ja asiakastarpeesta leikata yö-ajossa eli miehittämättömänä myös pieniä sarjakokoja. Työn tavoitteena oli kartoittaa kilpailijat, joilla on saatavilla suuttimenvaihtaja kombikoneeseen, selvittää niiden tuotespesifikaatiot, määrittää suunniteltavan suuttimenvaihtajan spesifikaatiot asiakastarpeiden ja kilpailevien suuttimenvaihtajien pohjalta ja suunnitella konseptivaihtoehtoja.
Konsepti on suurpiirteinen kuvaus suunniteltavan tuotteen teknologiasta, toiminnasta ja ulkomuodosta. Ennen konseptien ideoimista on suunniteltavalle tuotteelle määritettävä tuotespesifikaatiot. Spesifikaatiot perustuvat aina asiakastarpeisiin ja kilpaileviin tuotteisiin. Ilman asiakas- ja kilpailijatietoa ei voida asettaa kilpailukykyisiä spesifikaatioita, ja siksi vaihe onkin kriittinen menestyvän tuotteen suunnittelemiseksi. Hyvin määritetyt tuotespesifikaatiot auttavat myös konseptien arvioinnissa.
Työ aloitettiin kilpailijoiden benchmarking-kartoituksella, jossa kartoitettiin kaikki kilpailijat, joilla on saatavilla suuttimenvaihtaja kombikoneeseen. Samalla selvitettiin niiden spesifikaatiot. Seuraavaksi kartoitettiin asiakastarpeet automaattisesta suuttimenvaihtajasta. Sitten suuttimenvaihtajalle asetettiin tuotespesifikaatiot, jotka perustuivat asiakastarpeisiin ja kilpailijoiden suuttimenvaihtajien tuotespesifikaatioihin. Lopuksi pyrittiin suunnittelemaan sellaisia konsepteja, jotka täyttävät asetetut spesifikaatiot. Asiakastarpeista tehtiin taulukko, ja niille annettiin painoarvo asteikolla 1–5. Jokaiselle asiakastarpeelle määritettiin spesifikaatiot, joilla asiakastarve pyritään täyttämään. Konseptien suunnittelun tuloksena oli viisi erilaista konseptivaihtoehtoa automaattisesta suuttimenvaihtajasta.
Konsepti on suurpiirteinen kuvaus suunniteltavan tuotteen teknologiasta, toiminnasta ja ulkomuodosta. Ennen konseptien ideoimista on suunniteltavalle tuotteelle määritettävä tuotespesifikaatiot. Spesifikaatiot perustuvat aina asiakastarpeisiin ja kilpaileviin tuotteisiin. Ilman asiakas- ja kilpailijatietoa ei voida asettaa kilpailukykyisiä spesifikaatioita, ja siksi vaihe onkin kriittinen menestyvän tuotteen suunnittelemiseksi. Hyvin määritetyt tuotespesifikaatiot auttavat myös konseptien arvioinnissa.
Työ aloitettiin kilpailijoiden benchmarking-kartoituksella, jossa kartoitettiin kaikki kilpailijat, joilla on saatavilla suuttimenvaihtaja kombikoneeseen. Samalla selvitettiin niiden spesifikaatiot. Seuraavaksi kartoitettiin asiakastarpeet automaattisesta suuttimenvaihtajasta. Sitten suuttimenvaihtajalle asetettiin tuotespesifikaatiot, jotka perustuivat asiakastarpeisiin ja kilpailijoiden suuttimenvaihtajien tuotespesifikaatioihin. Lopuksi pyrittiin suunnittelemaan sellaisia konsepteja, jotka täyttävät asetetut spesifikaatiot. Asiakastarpeista tehtiin taulukko, ja niille annettiin painoarvo asteikolla 1–5. Jokaiselle asiakastarpeelle määritettiin spesifikaatiot, joilla asiakastarve pyritään täyttämään. Konseptien suunnittelun tuloksena oli viisi erilaista konseptivaihtoehtoa automaattisesta suuttimenvaihtajasta.