Ilmajoen Musiikkijuhlat -tapahtuman asiakaskokemuksen kehittäminen ja uusien asiakassuhteiden luominen
Ala-Vannesluoma, Mirella (2024)
Ala-Vannesluoma, Mirella
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405079841
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405079841
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on toteutettu toimeksiantona Ilmajoen Musiikkijuhlat -tapahtumalle. Ilmajoen Musiikkijuhlat tuottaa uutta kotimaista oopperaa vuosittain. Tapahtuman tavoitteena on tehdä oopperamusiikki helpommin lähestyttäväksi kaikille ja tukea kotimaisia taiteilijoita ja antaa mahdollisuuksia myös uran alkuvaiheessa oleville oopperasolisteille.
Opinnäytetyön aihe valikoitui toimeksiantajan tarpeesta saada jo olemassa olevat asiakkaat takaisin tapahtuman äärelle, sekä tavoittaa uusia asiakkaita ja aktivoida etenkin lähialueen mahdollisia asiakkaita. Työn tavoitteena on kerätä Ilmajoen Musiikkijuhlille ideoita uusien asiakkaiden tavoittamiseen sekä asiakaskokemuksen parantamiseen potentiaalisten asiakasryhmien ajatuksia hyödyntäen.
Työn teoriaosuus koostuu Ilmajoen Musiikkijuhlat -tapahtuman kuvauksesta ja kehityksestä tapahtumana vuosien aikana sekä asiakaskokemuksen kuvauksesta.
Kehittämistyö toteutettiin kohderyhmälle järjestetyn työpajan avulla, johon osallistui yhteensä 30 henkilöä. Työpajan kohderyhmänä olivat kulttuurituotannon alan opiskelijat. Työpajassa keskityttiin miettimään mahdollisia uusia rakennemuutoksia tapahtuman ohjelmarungolle ja palveluille.
Tutkimuksen tulosten perusteella selvisi, että Ilmajoen Musiikkijuhlat on jo monilta osin vastannut kävijöiden toiveisiin ja odotuksiin. Tutkimuksen myötä löytyi myös selkeitä kehityskohteita, kuten oheisohjelman lisääminen ja tapahtuma-alueen koristelu, joita toimeksiantaja voisi entisestään parantaa ja näin tehdä tapahtumasta houkuttelevamman ja asiakaskokemusta kohentavamman. Tällaisia kehityskohteita olivat esimerkiksi oheisohjelman lisääminen, uudenlaiset esiintyjät ja tapahtuma-alueen mukavuuksien lisääminen.
Opinnäytetyön aihe valikoitui toimeksiantajan tarpeesta saada jo olemassa olevat asiakkaat takaisin tapahtuman äärelle, sekä tavoittaa uusia asiakkaita ja aktivoida etenkin lähialueen mahdollisia asiakkaita. Työn tavoitteena on kerätä Ilmajoen Musiikkijuhlille ideoita uusien asiakkaiden tavoittamiseen sekä asiakaskokemuksen parantamiseen potentiaalisten asiakasryhmien ajatuksia hyödyntäen.
Työn teoriaosuus koostuu Ilmajoen Musiikkijuhlat -tapahtuman kuvauksesta ja kehityksestä tapahtumana vuosien aikana sekä asiakaskokemuksen kuvauksesta.
Kehittämistyö toteutettiin kohderyhmälle järjestetyn työpajan avulla, johon osallistui yhteensä 30 henkilöä. Työpajan kohderyhmänä olivat kulttuurituotannon alan opiskelijat. Työpajassa keskityttiin miettimään mahdollisia uusia rakennemuutoksia tapahtuman ohjelmarungolle ja palveluille.
Tutkimuksen tulosten perusteella selvisi, että Ilmajoen Musiikkijuhlat on jo monilta osin vastannut kävijöiden toiveisiin ja odotuksiin. Tutkimuksen myötä löytyi myös selkeitä kehityskohteita, kuten oheisohjelman lisääminen ja tapahtuma-alueen koristelu, joita toimeksiantaja voisi entisestään parantaa ja näin tehdä tapahtumasta houkuttelevamman ja asiakaskokemusta kohentavamman. Tällaisia kehityskohteita olivat esimerkiksi oheisohjelman lisääminen, uudenlaiset esiintyjät ja tapahtuma-alueen mukavuuksien lisääminen.