”Empatia ja kuuntelu on tärkeää”: Lapsikuolemaperheiden kokemuksia sosiaalialan ammattilaisten kohtaamisesta
Matinniemi, Neea (2024)
Matinniemi, Neea
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405079910
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405079910
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia lapsikuolemaperheiden kokemuksia sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten kohtaamisesta. Tutkimuksen tuloksilla voidaan lisätä sosiaalialan ammattilaisten tietoisuutta lapsen kuoleman ja surun kokeneen vanhemman kohtaamisesta sekä kartuttaa sosiaalialan ammattihenkilöiden kohtaamistaitoja erilaisista taustoista tulevien asiakkaiden kanssa. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Käpy Lapsikuolemaperheet ry:n kanssa.
Tutkimuksessa käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää. Aineisto kerättiin anonyymilla Webropol-kyselylomakkeella, joka sisälsi pääasiassa avoimia kysymyksiä. Lisäksi kysely sisälsi suljettuja kysymyksiä, joilla kartoitettiin vastaajien taustatietoja. Kyselyyn saatiin vastauksia 64 kappaletta. Aineiston analysointiin käytettiin teemoittelua.
Tutkimustulokset osoittavat, että sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten vuorovaikutuksessa ja kohtaamistaidoissa olisi kehitettävää, ja tähän osa-alueeseen olisi tärkeää kiinnittää huomiota. Tutkimuksessa näkyi myös positiivisia kokemuksia, jossa sosiaali- ja terveysalan ammattilainen on osannut kohdata asiakkaan surun ammattitaitoisesti pysähtyen tilanteen äärelle ja pystyen auttamaan surun keskellä.
Vastaajat toivoivat sosiaali- ja terveysalan ammattilaisilta empaattista ja ihmisläheistä kohtaamista. Lisäksi vastaajat toivoivat kiireettömyyttä sekä kuolleen lapsen huomiointia, esimerkiksi puhumalla lapsesta nimellä tai muuten huomioiden hänet osana perhettä. Vastauksissa nousi myös toive panostaa sosiaali- ja terveysalan koulutuksissa lapsikuolemaperheiden surun kohtaamiseen.
Tutkimuksessa käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää. Aineisto kerättiin anonyymilla Webropol-kyselylomakkeella, joka sisälsi pääasiassa avoimia kysymyksiä. Lisäksi kysely sisälsi suljettuja kysymyksiä, joilla kartoitettiin vastaajien taustatietoja. Kyselyyn saatiin vastauksia 64 kappaletta. Aineiston analysointiin käytettiin teemoittelua.
Tutkimustulokset osoittavat, että sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten vuorovaikutuksessa ja kohtaamistaidoissa olisi kehitettävää, ja tähän osa-alueeseen olisi tärkeää kiinnittää huomiota. Tutkimuksessa näkyi myös positiivisia kokemuksia, jossa sosiaali- ja terveysalan ammattilainen on osannut kohdata asiakkaan surun ammattitaitoisesti pysähtyen tilanteen äärelle ja pystyen auttamaan surun keskellä.
Vastaajat toivoivat sosiaali- ja terveysalan ammattilaisilta empaattista ja ihmisläheistä kohtaamista. Lisäksi vastaajat toivoivat kiireettömyyttä sekä kuolleen lapsen huomiointia, esimerkiksi puhumalla lapsesta nimellä tai muuten huomioiden hänet osana perhettä. Vastauksissa nousi myös toive panostaa sosiaali- ja terveysalan koulutuksissa lapsikuolemaperheiden surun kohtaamiseen.