"Siinä kohtaa tajuaa, ettei oo yksin ongelmien kaa" : Älypuhelimen ja sosiaalisen median vaikutuksia yläkoululaisten koulunkäyntiin, jaksamiseen ja hyvinvointiin
Mäenpää, Jessi; Meronen, Helmi (2024)
Mäenpää, Jessi
Meronen, Helmi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405079909
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405079909
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia älypuhelimen ja sosiaalisen median vaikutuksia yläkoululaisten koulunkäyntiin, jaksamiseen ja hyvinvointiin. Tavoitteena tässä tutkimuksessa oli tuoda esiin nuorten omia ajatuksia ja mielipiteitä siitä, millaisia vaikutuksia älypuhelimella ja sosiaalisella medialla on heidän hyvinvointinsa eri osa-alueisiin. Älypuhelimet ja sosiaalinen media ovat ilmiöitä, jotka ovat olennainen osa jokaisen ihmisen arkea. Nuoret ovat kuitenkin ihmisryhmä, jotka kuluttavat näitä eniten arjessaan, sillä he ovat kasvaneet ja kehittyneet jatkuvasti kehittyvän teknologian ympäröimänä. Teoriaosuudessa käsitellään laajasti erilaisia teemoja ja näkökulmia nuoruuteen, hyvinvointiin ja sosiaaliseen mediaan liittyen.
Tutkimus toteutettiin laadullisen ja määrällisen tutkimuksen periaatteita käyttäen sähköisen kyselyn muodossa helmikuussa 2024. Kyselyn kohderyhmänä toimi 8.- ja 9.-luokkalaiset nuoret, ja kyselyyn vastasi yhteensä 156 nuorta. Kyselyyn vastaamiseen pyydettiin suostumusta nuorten huoltajilta, ja tutkimukseen osallistuminen oli vapaaehtoista. Kysely sisälsi 18 monivalintakysymystä sekä kolme avointa kysymystä. Yhteistyötahona tässä tutkimuksessa toimi Kurikan Yhteiskoulu. Tutkimuksessa kerätty aineisto analysoitiin värikoodaamalla sekä aiheittain teemoittelemalla.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että nuoret kokevat älypuhelimella ja sosiaalisella medialla olevan pääasiassa positiivisia vaikutuksia heidän hyvinvointiinsa ja jaksamiseensa koulussa. Sosiaalista mediaa ja älypuhelinta käytetään pääasiassa yhteydenpitoon ja ajanviettoon, mutta myös uuden oppimiseen ja tiedonhankintaan. Vaikka valtaosa nuorista ei tutkimuksen perusteella koe älypuhelimen ja sosiaalisen median vaikuttavan negatiivisesti heidän hyvinvointiinsa tai jaksamiseensa koulussa, nuorilla on kuitenkin käsitys siitä, millaisia negatiivisia vaikutuksia näillä voi olla. Älypuhelimen ja sosiaalisen median negatiivisiksi vaikutuksiksi nuoret listasivat muun muassa liikkumisen ja unen määrän vähentymisen, itsensä muihin vertailemisen sekä kiusaamisen netissä.
Tutkimus toteutettiin laadullisen ja määrällisen tutkimuksen periaatteita käyttäen sähköisen kyselyn muodossa helmikuussa 2024. Kyselyn kohderyhmänä toimi 8.- ja 9.-luokkalaiset nuoret, ja kyselyyn vastasi yhteensä 156 nuorta. Kyselyyn vastaamiseen pyydettiin suostumusta nuorten huoltajilta, ja tutkimukseen osallistuminen oli vapaaehtoista. Kysely sisälsi 18 monivalintakysymystä sekä kolme avointa kysymystä. Yhteistyötahona tässä tutkimuksessa toimi Kurikan Yhteiskoulu. Tutkimuksessa kerätty aineisto analysoitiin värikoodaamalla sekä aiheittain teemoittelemalla.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että nuoret kokevat älypuhelimella ja sosiaalisella medialla olevan pääasiassa positiivisia vaikutuksia heidän hyvinvointiinsa ja jaksamiseensa koulussa. Sosiaalista mediaa ja älypuhelinta käytetään pääasiassa yhteydenpitoon ja ajanviettoon, mutta myös uuden oppimiseen ja tiedonhankintaan. Vaikka valtaosa nuorista ei tutkimuksen perusteella koe älypuhelimen ja sosiaalisen median vaikuttavan negatiivisesti heidän hyvinvointiinsa tai jaksamiseensa koulussa, nuorilla on kuitenkin käsitys siitä, millaisia negatiivisia vaikutuksia näillä voi olla. Älypuhelimen ja sosiaalisen median negatiivisiksi vaikutuksiksi nuoret listasivat muun muassa liikkumisen ja unen määrän vähentymisen, itsensä muihin vertailemisen sekä kiusaamisen netissä.