Sisäisen viestinnän tutkimus ja viestinnän parantaminen : elintarviketuotanto yrityksessä
Kantola, Viivi (2024)
Kantola, Viivi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024050810105
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024050810105
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee sisäistä viestintää ja sen kulkua yrityksessä. Opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia sisäisen viestinnän tasoa ja antaa parannusehdotuksia niiltä osin kuin tutkimuksesta selviää, että parannettavaa löytyy. Tärkein tavoite on parantaa sisäistä viestintää yrityksessä, jossa sisäisen viestinnän kulku ja tavoitteellisuus on puutteellista.
Opinnäytetyön alussa kerrotaan lyhykäisyydessään mitä ylipäätään on viestintä ja sen jälkeen syvennytään sisäiseen viestintään ja sen merkityksellisyyteen yrityksessä. Opinnäytetyö on toteutettu kvantitatiivisella menetelmällä (kyselytutkimus). Tietoa kerättiin yrityksen henkilökunnalle tehdyn kyselyn avulla. Tuloksista ilmeni sisäisen viestinnän tärkeys ja sen nykytaso sekä löydettiin myös selkeitä puutteita ja siten kehittämiskohteita. Muu aineisto ja tieto on kerätty pääosin sähköisistä artikkeleista.
Kyselyn avulla saatiin kartoitettua yrityksen tämänhetkisen sisäisen viestinnän tilanne ja sen tärkeys. Saatiin selville, että yrityksen sisäinen viestintä ei toimi niin kuin sen pitäisi ja tähän halutaan muutos. Opinnäytetyössä pohditaan vaihtoehtoja, kuinka sisäistä viestintää olisi mahdollista kehittää ja kuinka siitä saadaan jokaiselle toimiva konsepti.
Sisäinen viestintä on olennainen osa yrityksen toimintaa ja tehokkuutta, mutta yleensä sen sujuvuus ja yksinkertaisuus koetaan haastavana toteuttaa. Koska sisäinen viestintä on olennainen osa myös työtyytyväisyyteen, on se tärkeä osa yrityksen toimintaa ja työpaikan viihtyvyyttä.
Opinnäytetyön alussa kerrotaan lyhykäisyydessään mitä ylipäätään on viestintä ja sen jälkeen syvennytään sisäiseen viestintään ja sen merkityksellisyyteen yrityksessä. Opinnäytetyö on toteutettu kvantitatiivisella menetelmällä (kyselytutkimus). Tietoa kerättiin yrityksen henkilökunnalle tehdyn kyselyn avulla. Tuloksista ilmeni sisäisen viestinnän tärkeys ja sen nykytaso sekä löydettiin myös selkeitä puutteita ja siten kehittämiskohteita. Muu aineisto ja tieto on kerätty pääosin sähköisistä artikkeleista.
Kyselyn avulla saatiin kartoitettua yrityksen tämänhetkisen sisäisen viestinnän tilanne ja sen tärkeys. Saatiin selville, että yrityksen sisäinen viestintä ei toimi niin kuin sen pitäisi ja tähän halutaan muutos. Opinnäytetyössä pohditaan vaihtoehtoja, kuinka sisäistä viestintää olisi mahdollista kehittää ja kuinka siitä saadaan jokaiselle toimiva konsepti.
Sisäinen viestintä on olennainen osa yrityksen toimintaa ja tehokkuutta, mutta yleensä sen sujuvuus ja yksinkertaisuus koetaan haastavana toteuttaa. Koska sisäinen viestintä on olennainen osa myös työtyytyväisyyteen, on se tärkeä osa yrityksen toimintaa ja työpaikan viihtyvyyttä.