Liiketoimintasuunnitelma osto- ja myyntiliikkeelle
Marika, Väyrynen (2024)
Marika, Väyrynen
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024050810134
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024050810134
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on liiketoimintasuunnitelma osto- ja myyntiliikkeelle. Tässä työssä on kyse vanhan tavaran kaupasta, joka sijaitsisi Kuopiossa. Työtä on lähdetty rakentamaan pelkästä yritysideasta, aina toimivaksi liiketoimintasuunnitelmaksi asti. Työn tarkoituksena oli, että toimeksiantajalle selviäsi, olisiko yritysidea kannattava, millainen liike olisi käytännössä ja millaiset kaupan menestysmahdollisuudet olisivat.
Työ on toiminnallinen opinnäytetyö, joka koostuu teoriaosuudesta ja toiminnallisesta osuudesta. Teoriaosuuteen on valikoitu teoriaa liiketoimintasuunnitelmasta ja sen osa-alueista, konseptoinnista, sekä palvelumuotoilusta. Toiminnallinen osuus on liiketoimintasuunnitelma käytännössä. Tutkimusmenetelmänä on käytetty pääasiassa haastattelua, jonka perusteella liiketoimintasuunnitelma on luotu. Koko työn teoreettisena lähteenä toimii kirjallisuus.
Työn tuloksena saatiin kuva siitä, millainen yritys on kyseessä, mitä tuotteita ja palveluita tarjottaisiin, millainen liike ja yrityksen brändi olisi. Pohdittiin markkinointia, sekä second-hand ilmiötä. Tutkittiin myös, millaiset resurssit olisivat yrityksen perustamiseen, sekä lopuksi pohdittiin vielä yrityksen heikkouksia ja mahdollisuuksia SWOT-analyysin avulla. Opinnäytetyön tuloksena saatiin siis kattava ja mielikuvia herättävä liiketoimintasuunnitelma.
Työ on toiminnallinen opinnäytetyö, joka koostuu teoriaosuudesta ja toiminnallisesta osuudesta. Teoriaosuuteen on valikoitu teoriaa liiketoimintasuunnitelmasta ja sen osa-alueista, konseptoinnista, sekä palvelumuotoilusta. Toiminnallinen osuus on liiketoimintasuunnitelma käytännössä. Tutkimusmenetelmänä on käytetty pääasiassa haastattelua, jonka perusteella liiketoimintasuunnitelma on luotu. Koko työn teoreettisena lähteenä toimii kirjallisuus.
Työn tuloksena saatiin kuva siitä, millainen yritys on kyseessä, mitä tuotteita ja palveluita tarjottaisiin, millainen liike ja yrityksen brändi olisi. Pohdittiin markkinointia, sekä second-hand ilmiötä. Tutkittiin myös, millaiset resurssit olisivat yrityksen perustamiseen, sekä lopuksi pohdittiin vielä yrityksen heikkouksia ja mahdollisuuksia SWOT-analyysin avulla. Opinnäytetyön tuloksena saatiin siis kattava ja mielikuvia herättävä liiketoimintasuunnitelma.