Työkaluja myyjien ympäristöosaamisen tukemiseksi: ympäristövastuulliset juomapakkaukset Alkon myymälätyössä
Karjalainen, Tiia (2024)
Karjalainen, Tiia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024050810133
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024050810133
Tiivistelmä
Alkoholijuomien valmistus kuormittaa merkittävästi ympäristöä. Viinin ja oluen tuotannon ympäristövaikutuksista noin puolet aiheutuvat juomapakkauksen valmistuksesta. Perinteisten lasipullojen hiilijalanjälki on merkittävästi suurempi kuin kevyillä juomapakkauksilla kuten kartonkitölkeillä, viinipusseilla, PET-muovipulloilla ja kevytlasipulloilla. Näiden juomapakkausten vähäisemmät ympäristövaikutukset ovat lisänneet alkoholijuomien tuottajien ja vähittäiskaupan kiinnostusta vaihtoehtoisia juomapakkauksia kohtaan. Vaihtoehtoisia juomapakkauksia, joiden tuotannossa on huomioitu ympäristövastuu, kutsutaan tässä työssä ympäristövastuullisiksi juomapakkauksiksi.
Alkon ympäristötavoitteena on puolittaa juomapakkausten ympäristövaikutukset vuoteen 2030 mennessä. Alkoholijuomien myynnin painopisteen siirtäminen perinteisiin lasipulloihin pakatuista tuotteista kohti ympäristövastuullisesti pakattuja tuotteita on olennaista ympäristötavoitteen saavuttamiseksi. Alkon myymälähenkilökunta on keskeisessä roolissa, sillä he voivat vaikuttaa kuluttajien ostopäätöksiin suosittelemalla ja tarjoamalla heille tietoa ympäristövastuullisista vaihtoehdoista. Työn tavoitteena oli selvittää, millaista tukea Alkon myymälähenkilökunta tarvitsee voidakseen paremmin suositella ympäristövastuullisesti pakattuja tuotteita asiakkaille, sekä millaisen koulutusmateriaalin koetaan parhaiten edistävän oppimista juomapakkausten ympäristövastuullisuudesta.
Aiheen tutkimiseksi Alkon myymälähenkilökunnalle toteutettiin sähköinen kyselytutkimus. Tutkimuksen tuloksena saatiin selville, että yleisimmät ympäristövastuullisesti pakattujen tuotteiden suosittelua koskevat haasteet liittyivät asiakkaiden ennakkoluuloihin juomapakkauksen vaikutuksesta tuotteen makuun ja laatuun. Ympäristövastuullisia juomapakkauksia pidettiin myös epäviehättävinä eikä niitä nähty yhtä juhlavina kuin perinteisiä lasipulloja. Tueksi toivottiin myyntiargumentteja näihin väittämiin. Tulosten pohjalta päädyttiin laatimaan posteri, jossa on esitetty yleisimpiä väittämiä ympäristövastuullisista juomapakkauksista ja on annettu vastaukset näihin väittämiin. Opinnäytetyö pyrkii konkreettisin keinoin tukemaan Alkon myymälähenkilökuntaa edistämään ympäristövastuullisuutta työssään ja vastaamaan asiakkaiden tarpeisiin ja odotuksiin entistä paremmin. The production of alcoholic beverages significantly impacts the environment. The manufacturing of beverage packaging causes approximately half of the environmental effects of wine and beer production. The carbon footprint of traditional glass bottles is significantly greater than that of lightweight beverage containers such as carton cans, wine pouches, PET plastic bottles and lightweight glass bottles. The reduced environmental impact of these beverage packages has increased the interest of alcohol producers and retailers in alternative packaging. Alternative beverage packages, produced with environmental responsibility in mind, are referred to in this work as environmentally responsible beverage containers.
Alko's environmental goal is to halve the environmental impact of beverage packaging by 2030. Shifting the focus of alcohol sales from products packaged in traditional glass bottles towards environmentally responsibly packaged products is essential for achieving this environmental goal. Alko store staff play a crucial role as they can influence consumer purchasing decisions by recommending and providing information on environmentally responsible alternatives. The aim of the study was to determine what kind of support Alko store staff need to better recommend environmentally responsibly packaged products to their customers, and what type of training material is perceived to best promote learning about the environmental responsibility of beverage packaging.
To explore the topic, an electronic survey was conducted among Alko store staff. The survey revealed that the most common challenges related to recommending environmentally responsibly packaged products were related to customers' prejudices about the impact of packaging on the taste and quality of the product. Environmentally responsible beverage packaging was also perceived as less attractive and not as festive as traditional glass bottles. Sales arguments were desired to address these claims. Based on the results, a poster was created, presenting common statements about environmentally responsible beverage packaging, and providing responses to these statements. The thesis aims to support Alko store staff in promoting environmental responsibility in their work and better meeting the needs and expectations of customers through concrete means.
Alkon ympäristötavoitteena on puolittaa juomapakkausten ympäristövaikutukset vuoteen 2030 mennessä. Alkoholijuomien myynnin painopisteen siirtäminen perinteisiin lasipulloihin pakatuista tuotteista kohti ympäristövastuullisesti pakattuja tuotteita on olennaista ympäristötavoitteen saavuttamiseksi. Alkon myymälähenkilökunta on keskeisessä roolissa, sillä he voivat vaikuttaa kuluttajien ostopäätöksiin suosittelemalla ja tarjoamalla heille tietoa ympäristövastuullisista vaihtoehdoista. Työn tavoitteena oli selvittää, millaista tukea Alkon myymälähenkilökunta tarvitsee voidakseen paremmin suositella ympäristövastuullisesti pakattuja tuotteita asiakkaille, sekä millaisen koulutusmateriaalin koetaan parhaiten edistävän oppimista juomapakkausten ympäristövastuullisuudesta.
Aiheen tutkimiseksi Alkon myymälähenkilökunnalle toteutettiin sähköinen kyselytutkimus. Tutkimuksen tuloksena saatiin selville, että yleisimmät ympäristövastuullisesti pakattujen tuotteiden suosittelua koskevat haasteet liittyivät asiakkaiden ennakkoluuloihin juomapakkauksen vaikutuksesta tuotteen makuun ja laatuun. Ympäristövastuullisia juomapakkauksia pidettiin myös epäviehättävinä eikä niitä nähty yhtä juhlavina kuin perinteisiä lasipulloja. Tueksi toivottiin myyntiargumentteja näihin väittämiin. Tulosten pohjalta päädyttiin laatimaan posteri, jossa on esitetty yleisimpiä väittämiä ympäristövastuullisista juomapakkauksista ja on annettu vastaukset näihin väittämiin. Opinnäytetyö pyrkii konkreettisin keinoin tukemaan Alkon myymälähenkilökuntaa edistämään ympäristövastuullisuutta työssään ja vastaamaan asiakkaiden tarpeisiin ja odotuksiin entistä paremmin.
Alko's environmental goal is to halve the environmental impact of beverage packaging by 2030. Shifting the focus of alcohol sales from products packaged in traditional glass bottles towards environmentally responsibly packaged products is essential for achieving this environmental goal. Alko store staff play a crucial role as they can influence consumer purchasing decisions by recommending and providing information on environmentally responsible alternatives. The aim of the study was to determine what kind of support Alko store staff need to better recommend environmentally responsibly packaged products to their customers, and what type of training material is perceived to best promote learning about the environmental responsibility of beverage packaging.
To explore the topic, an electronic survey was conducted among Alko store staff. The survey revealed that the most common challenges related to recommending environmentally responsibly packaged products were related to customers' prejudices about the impact of packaging on the taste and quality of the product. Environmentally responsible beverage packaging was also perceived as less attractive and not as festive as traditional glass bottles. Sales arguments were desired to address these claims. Based on the results, a poster was created, presenting common statements about environmentally responsible beverage packaging, and providing responses to these statements. The thesis aims to support Alko store staff in promoting environmental responsibility in their work and better meeting the needs and expectations of customers through concrete means.