Tunnelman säveltäminen : musiikilliset narratiivit "Kirje valmentajalle" -dokumenttielokuvassa
Smirnov, Igor (2024)
Smirnov, Igor
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024050810053
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024050810053
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä analysoitiin dokumenttielokuvan ”Kirje valmentajalle” musiikillista toteutusta. Aloitan kertomalla projektin pääpiirteet, jonka jälkeen keskityn avaamaan sävellystyötäni Ilpo Lehtosen kanssa. Tavoitteena oli luoda äänimaailma, joka tukisi dokumenttielokuvan herkkää aihetta – valmentajan ja nuoren urheilijan välistä suhdetta, joka muuttuu hyväksikäytöksi – ja auttaisi katsojaa ymmärtämään päähenkilön kokemuksia syvällisemmin.
Avaan opinnäytetyössä musiikin sävellysprosessin valintoja ja kerron musiikin käytön historiasta elokuvissa sekä avaan dokumenttielokuvissa olevan musiikin merkitystä tarinan kerronnan kannalta, hyödyntäen aiheeseen liittyvää kirjallisuutta ja teorioita, kuten Tommi Saarelan, John Cornerin ja Kerstin Stutterheimin näkemyksiä musiikin roolista dokumenttielokuvissa. Näiden teorioiden pohjalta pyrin kertomaan valinnoistamme sävellystyössä, jossa musiikillinen ilmaisu ei ainoastaan tue visuaalista tarinaa, vaan myös syventää katsojan ymmärrystä ja emotionaalista kokemusta.
Avaan opinnäytetyössä musiikin sävellysprosessin valintoja ja kerron musiikin käytön historiasta elokuvissa sekä avaan dokumenttielokuvissa olevan musiikin merkitystä tarinan kerronnan kannalta, hyödyntäen aiheeseen liittyvää kirjallisuutta ja teorioita, kuten Tommi Saarelan, John Cornerin ja Kerstin Stutterheimin näkemyksiä musiikin roolista dokumenttielokuvissa. Näiden teorioiden pohjalta pyrin kertomaan valinnoistamme sävellystyössä, jossa musiikillinen ilmaisu ei ainoastaan tue visuaalista tarinaa, vaan myös syventää katsojan ymmärrystä ja emotionaalista kokemusta.
