Pitkän kotimaisen indie-elokuvan matka elokuvateatteriin
Maidell, Jesse (2024)
Maidell, Jesse
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405079832
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405079832
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin itsenäisesti tuotetun pitkän elokuvan, eli indie-elokuvan elokuvateatterilevitysprosessia. Tutkimuksessa keskityttiin teatterilevitykseen etenkin vuonna 2024 ilmestyneen Mun kaupunki -elokuvan näkökulmasta, jonka teossa kirjoittaja oli ollut mukana. Tutkimus käsitteli kyseisen elokuvan levitysprosessia askel askeleelta elokuvan valmistumisesta sen teatterikierrokseen asti. Työ käsitteli myös kotimaisen indie-elokuvan yleistä tilannetta: mitä se on, miksi sellaista tehdään, ja miten sellaisen kanssa kannattaa toimia, kun sellaista lähdetään levittämään. Tutkimus ei käsitellyt indie-elokuvan tuotantoprosessia.
Aineistona hyödynnettiin kirjoittajan omien kokemuksien lisäksi neljän elokuvalevittäjän haastatteluja, indie-elokuvia ja levittämistä käsitteleviä artikkeleita ja luentoja, sekä erilaisten levitykseen liittyvien palveluiden omia internetsivuja. Tarkoituksena oli selvittää, miten oman elokuvan voi saada elokuvateattereihin ilman erillisen levitysyhtiön apua tai ennakkoon tehtyä levityssuunnitelmaa. Tutkimus osoitti sen olevan kovalla työllä mahdollista, mutta rahan puute rajaa näkyvyyttä ja yleisön löytäminen on vaikeaa. Tutkimuksessa esitettiin myös, miten levittämiseen kannattaa valmistautua jo elokuvan esituotantovaiheessa.
Aineistona hyödynnettiin kirjoittajan omien kokemuksien lisäksi neljän elokuvalevittäjän haastatteluja, indie-elokuvia ja levittämistä käsitteleviä artikkeleita ja luentoja, sekä erilaisten levitykseen liittyvien palveluiden omia internetsivuja. Tarkoituksena oli selvittää, miten oman elokuvan voi saada elokuvateattereihin ilman erillisen levitysyhtiön apua tai ennakkoon tehtyä levityssuunnitelmaa. Tutkimus osoitti sen olevan kovalla työllä mahdollista, mutta rahan puute rajaa näkyvyyttä ja yleisön löytäminen on vaikeaa. Tutkimuksessa esitettiin myös, miten levittämiseen kannattaa valmistautua jo elokuvan esituotantovaiheessa.