Digilaitteiden vaikutuksista nuorten mielenterveyteen
Seppälä, Heidi (2024)
Seppälä, Heidi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024050810110
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024050810110
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa kvalitatiivista tietoa siitä, kuinka tutkimusryhmäksi valikoituneet vuonna 2009 syntyneet nuoret kokivat digilaitteiden käytön vaikuttavan mielenterveyteensä. Julkisuudessa esillä ollut keskustelu aiheesta on ollut aikuisvoittoista, ja nuorten mielipiteet ja ajatukset ovat jääneet varjoon, vaikka heitä voidaan pitää aiheen asiantuntijoina. Opinnäytetyön tehtävänä on ollut tuoda heidän äänensä kuuluviin ja tuottaa tietoa heidän digilaitteiden mielenterveysvaikutuksiin liittyvistä kokemuksistaan. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Pitkäjärven yläasteen kahdeksansien luokkien kanssa. Aineistonkeruumenetelmäksi valikoitui kysely, joka toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella. Kysely sisälsi sekä avoimia kysymyksiä että monivalintakysymyksiä.
Tutkimuksen mukaan nuorten kokemukset digilaitteiden käytön vaikutuksista heidän mielenterveyteensä olivat pääsääntöisesti positiivisia. Nuoret kokivat, että yhteydenpito ystäviin digilaitteiden välityksellä on ensiarvoisen tärkeää ja mielenterveyttä edistävää. He olivat löytäneet useita erilaisia mielenterveyttä tukevia digitaalisia kanavia hyvinvointinsa tueksi. Nuoret olivat lähtökohtaisesti tyytyväisiä digilaitteiden käyttöön oppimisen tukena. Digilaitteiden käytön määrää oppimistilanteissa pidettiin pääosin sopivana. Kuitenkin suurin osa tutkimukseen vastanneista nuorista kertoi jonkun läheisen olleen huolissaan heidän digilaitteidensa käytöstä kuluneen vuoden aikana. Apua digilaitteiden käytön rajoittamiseksi ei toivottu niinkään koululta tai oppilashuollolta, vaan omilta huoltajilta.
Tutkimuksen kannalta huomionarvoista oli se, että osa oppilaista kertoi pakenevansa todellisuutta digilaitteiden avulla. Nuoret näkivät tämän hyvänä asiana. Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että nuorten digilaitteiden käyttö tukee heidän mielenterveyttään, mutta laitteiden käyttöön tarvitaan sekä rajoja että tukea ensisijaisesti omilta huoltajilta. Nuorten keskuudessa on paljon mielenterveyden haasteita, joihin he etsivät ja osittain saavatkin tukea digilaitteista. Yhteiskunnallisesti merkittävää olisi tiedostaa mihin nuoret digilaitteittaan käyttävät ja miksi, sekä toimia mahdollisuuksien mukaan ennaltaehkäisevästi heidän mielenterveyttään tukien aikuisten aktiivista läsnäoloa unohtamatta.
Tutkimuksen mukaan nuorten kokemukset digilaitteiden käytön vaikutuksista heidän mielenterveyteensä olivat pääsääntöisesti positiivisia. Nuoret kokivat, että yhteydenpito ystäviin digilaitteiden välityksellä on ensiarvoisen tärkeää ja mielenterveyttä edistävää. He olivat löytäneet useita erilaisia mielenterveyttä tukevia digitaalisia kanavia hyvinvointinsa tueksi. Nuoret olivat lähtökohtaisesti tyytyväisiä digilaitteiden käyttöön oppimisen tukena. Digilaitteiden käytön määrää oppimistilanteissa pidettiin pääosin sopivana. Kuitenkin suurin osa tutkimukseen vastanneista nuorista kertoi jonkun läheisen olleen huolissaan heidän digilaitteidensa käytöstä kuluneen vuoden aikana. Apua digilaitteiden käytön rajoittamiseksi ei toivottu niinkään koululta tai oppilashuollolta, vaan omilta huoltajilta.
Tutkimuksen kannalta huomionarvoista oli se, että osa oppilaista kertoi pakenevansa todellisuutta digilaitteiden avulla. Nuoret näkivät tämän hyvänä asiana. Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että nuorten digilaitteiden käyttö tukee heidän mielenterveyttään, mutta laitteiden käyttöön tarvitaan sekä rajoja että tukea ensisijaisesti omilta huoltajilta. Nuorten keskuudessa on paljon mielenterveyden haasteita, joihin he etsivät ja osittain saavatkin tukea digilaitteista. Yhteiskunnallisesti merkittävää olisi tiedostaa mihin nuoret digilaitteittaan käyttävät ja miksi, sekä toimia mahdollisuuksien mukaan ennaltaehkäisevästi heidän mielenterveyttään tukien aikuisten aktiivista läsnäoloa unohtamatta.