CO2 laskelmien ohjelmistotarpeet infrasuunnittelun eri hankevaiheissa
Leskinen, Hanna (2024)
Leskinen, Hanna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024050810123
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024050810123
Tiivistelmä
Suomessa on asetettu hiilineutraaliustavoite vuoteen 2035 mennessä. Infrarakentamisessa päästövähennystarvetta löytyy erityisesti kiviainesten alueellisesta hyödyntämisestä sekä kierrätys- ja uusiomateriaalien käytöstä ja kuljetusmatkojen optimoinnista. Infrasuunnittelussa päästölaskentaa (co2) on toteutettu muutaman vuoden ajan. Tämän työn tavoitteena oli kerätä tietoa co2 laskelmien tämänhetkisestä tilanteesta, huomioista sekä kehitystarpeista ohjelmistonäkökulmasta. Työ toteutettiin haastattelututkimuksena.
Infrasuunnittelua tehdään eri hankevaiheissa. Tässä työssä keskityttiin yleis-suunnitelma, tie-, katu- ja ratasuunnitelma ja rakentamissuunnitelma hanke-vaiheisiin. Eri hankevaiheissa on ohjelmistojen, lähtöaineistojen, päästölaskennan ja luovutettavan aineistonkin osalta erilaisia vaatimuksia ja tarpeita.
Haastattelututkimuksessa oli mukana päästölaskennan asiantuntijoita eri suunnitteluorganisaatioista sekä myös tilaajaorganisaatiosta. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituna yksilöhaastatteluina. Haastatteluissa kävi kaikkien osalta ilmi samankaltaiset haasteet, ohjelmistotarpeet ja huomiot. Haasteena koettiin erityisesti yhteisten arviointimenetelmien puuttuminen, jonka takia tulokset voivat olla hyvin erilaisia. Myös laskentadatan puuttuminen ja vertailtavuus koettiin haasteeksi. Ohjelmistotarpeista esiin nousi automatisointi ja määrätiedon saatavuus päästölaskentaa varten aikaisesta hankevaiheesta lähtien aina rakentamissuunnittelu vaiheeseen asti.
Tutkimuksen tuloksena saatiin hyvä kuva tämänhetkisestä tilanteesta infra-suunnittelun päästölaskennan ohjelmistotarpeiden osalta. Päästölaskenta menetelmiä, ohjelmistoja ja suunnitteluprosesseja kehitetään koko ajan. Tämän työn aikana mm. arviointimenetelmiä on kehitetty ja uusia päästölaskenta ohjelmistoja on julkistettu. Tämä työ tehtiin yhteistyössä Arkance Systems Finland Oy:n kanssa.
Infrasuunnittelua tehdään eri hankevaiheissa. Tässä työssä keskityttiin yleis-suunnitelma, tie-, katu- ja ratasuunnitelma ja rakentamissuunnitelma hanke-vaiheisiin. Eri hankevaiheissa on ohjelmistojen, lähtöaineistojen, päästölaskennan ja luovutettavan aineistonkin osalta erilaisia vaatimuksia ja tarpeita.
Haastattelututkimuksessa oli mukana päästölaskennan asiantuntijoita eri suunnitteluorganisaatioista sekä myös tilaajaorganisaatiosta. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituna yksilöhaastatteluina. Haastatteluissa kävi kaikkien osalta ilmi samankaltaiset haasteet, ohjelmistotarpeet ja huomiot. Haasteena koettiin erityisesti yhteisten arviointimenetelmien puuttuminen, jonka takia tulokset voivat olla hyvin erilaisia. Myös laskentadatan puuttuminen ja vertailtavuus koettiin haasteeksi. Ohjelmistotarpeista esiin nousi automatisointi ja määrätiedon saatavuus päästölaskentaa varten aikaisesta hankevaiheesta lähtien aina rakentamissuunnittelu vaiheeseen asti.
Tutkimuksen tuloksena saatiin hyvä kuva tämänhetkisestä tilanteesta infra-suunnittelun päästölaskennan ohjelmistotarpeiden osalta. Päästölaskenta menetelmiä, ohjelmistoja ja suunnitteluprosesseja kehitetään koko ajan. Tämän työn aikana mm. arviointimenetelmiä on kehitetty ja uusia päästölaskenta ohjelmistoja on julkistettu. Tämä työ tehtiin yhteistyössä Arkance Systems Finland Oy:n kanssa.