Hyvinvointiopas alakoulun aloittaville lapsille
Airikainen, Ellinoora; Kallio, Sofia (2024)
Airikainen, Ellinoora
Kallio, Sofia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405079678
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405079678
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsiteltiin alakoulun aloittavien lasten terveyssuosituksia ja lapsille kohdennettua terveysneuvontaa. Toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa narratiivinen opas, jossa terveellisiä elintapoja käsitellään 6-vuotiaille lapsille sopivalla tavalla. Tavoitteena oli tarjota konkreettista tietoa lapsille ja heidän perheilleen.
Opinnäytetyö on tehty yhteistyössä Kanta-Hämeen hyvinvointialueen perhekeskuspalveluiden kanssa. Toimeksiantajan toiveena oli materiaali, jota voitaisiin viimeisellä neuvolakäynnillä lapsille heidän siirtyessään neuvolasta kouluterveydenhuoltoon. Opas julkaistiin hyvinvointialueen sivuille.
Toiminnallisen opinnäytetyön tuotoksena syntyi narratiivinen opas, jossa kuvataan päähenkilön avulla lapsentasoisesti terveyteen ja hyvinvointiin liittyviä teemoja. Narratiivinen pedagogiikka on lähestymistapa opetukseen ja oppimiseen, joka korostaa tarinankerrontaa ja kertomusten käyttöä oppimisen välineenä. Oppaassa terveyden ja hyvinvoinnin teemoja lähestyttiin tarinan kautta ja selkeiden esimerkkien avulla.
Oppaassa käsiteltiin liikuntaa, lepoa ja unta, ravitsemusta, perhe- ja kaverisuhteita, ruutuaikaa, seksuaaliterveyttä ja suuhygieniaa. Oppaan teoriataustana käytettiin tutkittuun tietoon perustuvia, 7- vuotiaalle suunnattuja terveyssuosituksia. Oppaan tavoitteena on tarjota lapsille ja heidän perheilleen käytännöllisiä vinkkejä ja terveellisten elämäntapojen omaksumiseen ja ylläpitämiseen. Samalla se neuvoja pyrkii herättämään
lapsen kiinnostusta ja motivaatiota terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseen lapsen omasta näkökulmasta käsin.
Opinnäytetyö on tehty yhteistyössä Kanta-Hämeen hyvinvointialueen perhekeskuspalveluiden kanssa. Toimeksiantajan toiveena oli materiaali, jota voitaisiin viimeisellä neuvolakäynnillä lapsille heidän siirtyessään neuvolasta kouluterveydenhuoltoon. Opas julkaistiin hyvinvointialueen sivuille.
Toiminnallisen opinnäytetyön tuotoksena syntyi narratiivinen opas, jossa kuvataan päähenkilön avulla lapsentasoisesti terveyteen ja hyvinvointiin liittyviä teemoja. Narratiivinen pedagogiikka on lähestymistapa opetukseen ja oppimiseen, joka korostaa tarinankerrontaa ja kertomusten käyttöä oppimisen välineenä. Oppaassa terveyden ja hyvinvoinnin teemoja lähestyttiin tarinan kautta ja selkeiden esimerkkien avulla.
Oppaassa käsiteltiin liikuntaa, lepoa ja unta, ravitsemusta, perhe- ja kaverisuhteita, ruutuaikaa, seksuaaliterveyttä ja suuhygieniaa. Oppaan teoriataustana käytettiin tutkittuun tietoon perustuvia, 7- vuotiaalle suunnattuja terveyssuosituksia. Oppaan tavoitteena on tarjota lapsille ja heidän perheilleen käytännöllisiä vinkkejä ja terveellisten elämäntapojen omaksumiseen ja ylläpitämiseen. Samalla se neuvoja pyrkii herättämään
lapsen kiinnostusta ja motivaatiota terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseen lapsen omasta näkökulmasta käsin.