Pelastusviranomaisten kokemuksia yhteistyöstä uutismedian kanssa
Kononen, Mari (2024)
Kononen, Mari
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024050810209
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024050810209
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin sitä, miten ensihoito- ja pelastusalan viranomaiset kokevat uutismedioi-den toimittajien ja kuvaajien työskentelyn onnettomuustilanteissa sekä millaisena he kokevat yhteis-työn.
Tavoitteena oli löytää kokemusten kautta asioita, jotka vaativat kehittämistä. Asioita kehittämällä on mahdollista parantaa yhteistyötä pelastusviranomaisten ja uutismedian toimijoiden välillä. Parempi yhteistyö ja toiminnan kehittämine hyödyttää kumpaakin osapuolta.
Tutkimukseen osallistuneet kuusi haastateltavaa tunnistivat kaikki sen, että uutismedioiden kilpailu keskenään ja paine kertoa nopeasti asioista näkyy myös heille. Onnettomuustilanteissa haluttaisiin lisätietoja pahimmillaan jo ennen, kuin onnettomuustilanteen johtajalla on kokonaiskäsitystä tilantees-ta. Median edustajien yhteydenottopyynnöt voivat pahimmillaan haitata pelastusviranomaisten työs-kentelyä.
Haastattelujen perusteella tärkeimpänä hahmottui se, että lisäkoulutusta tarvittaisiin puolin ja toisin lisää sekä yhteiset niin sanotut pelisäännöt voisivat helpottaa kaikkien työskentelyä.
Tulosten perusteella koottiin huoneentaulu toimittajien ja valokuvaajien tueksi. Huoneentauluun on listattu asiat, jotka tutkimuksen perusteella parantavat yhteistyötä pelastusviranomaisten kanssa. Huoneentaulussa on muun muassa ohjeita siitä, miten ja milloin toimittajana on hyvä ottaa yhteyttä ja pyytää haastattelua ja miten onnettomuuspaikalla tulee toimia.
Tavoitteena oli löytää kokemusten kautta asioita, jotka vaativat kehittämistä. Asioita kehittämällä on mahdollista parantaa yhteistyötä pelastusviranomaisten ja uutismedian toimijoiden välillä. Parempi yhteistyö ja toiminnan kehittämine hyödyttää kumpaakin osapuolta.
Tutkimukseen osallistuneet kuusi haastateltavaa tunnistivat kaikki sen, että uutismedioiden kilpailu keskenään ja paine kertoa nopeasti asioista näkyy myös heille. Onnettomuustilanteissa haluttaisiin lisätietoja pahimmillaan jo ennen, kuin onnettomuustilanteen johtajalla on kokonaiskäsitystä tilantees-ta. Median edustajien yhteydenottopyynnöt voivat pahimmillaan haitata pelastusviranomaisten työs-kentelyä.
Haastattelujen perusteella tärkeimpänä hahmottui se, että lisäkoulutusta tarvittaisiin puolin ja toisin lisää sekä yhteiset niin sanotut pelisäännöt voisivat helpottaa kaikkien työskentelyä.
Tulosten perusteella koottiin huoneentaulu toimittajien ja valokuvaajien tueksi. Huoneentauluun on listattu asiat, jotka tutkimuksen perusteella parantavat yhteistyötä pelastusviranomaisten kanssa. Huoneentaulussa on muun muassa ohjeita siitä, miten ja milloin toimittajana on hyvä ottaa yhteyttä ja pyytää haastattelua ja miten onnettomuuspaikalla tulee toimia.