Oma Hämeen kotihoidon asiakaslähtöinen kehittäminen : infograafi kotihoidon asiakkaiden toiveista
Kotiniemi, Jemina; Ylinen, Rosanna (2024)
Kotiniemi, Jemina
Ylinen, Rosanna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405079726
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405079726
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli antaa Oma Hämeen kotihoidon lähijohtajille ja hoitoon osallistuville henkilöstölle selkeää tietoa kotihoidon asiakkaiden toiveista infograafin muodossa. Infograafin tekemiseen hyödynnettiin Hämeenlinnan säännöllisen kotihoidon asiakkaille vuonna 2023 tehdyn asiakastyytyväisyyskyselyn vapaita palautteita. Opinnäytetyön tavoitteena oli Oma Hämeen kotihoidon asiakaslähtöinen kehittäminen. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Toiminnalliseen opinnäytetyöhön kuuluu itse tuotos, infograafi kotihoidon asiakkaiden toiveista, sekä raportti, jossa avataan aiheeseen liittyvää teoriaa ja opinnäytetyöprosessia.
Asiakastyytyväisyyskyselyn vapaat palautteet käsiteltiin laadullisen sisällönanalyysin avulla. Sisällönanalyysin pääluokat luotiin deduktiivisesti, eli teorialähtöisesti asiakaslähtöisen kotihoidon keskeisiä käsitteitä hyödyntäen. Alaluokat muodostuivat aineistolähtöisesti eli induktiivisesti aineiston keskeisistä teemoista.
Kotihoidon palvelujen kehittäminen on jatkuvaa ja moniuloitteista. Hoitoon osallistuvilta henkilöiltä odotetaan enemmissä määrin hyviä kommunikaatio ja viestintätaitoja, kliinistä osaamista, sekä enemmän läheisten huomioimista ja hoitoon osallistamista. Palvelujen kehittämisessä hoivateknologia on yleistynyt myös huomattavasti, jonka nopea käyttöönotto aiheuttaa eriäviä mielipiteitä. Kotihoidon asiakaslähtöistä kehittämistä infograafin muodossa toivomme tuottavan positiivista merkitystä koko Oma Hämeen kotihoidon lähijohtajille ja hoitoon osallistuville henkilöstölle. Asiakaslähtöisyys on kuitenkin kaiken hoitotyön perusta.
Asiakastyytyväisyyskyselyn vapaat palautteet käsiteltiin laadullisen sisällönanalyysin avulla. Sisällönanalyysin pääluokat luotiin deduktiivisesti, eli teorialähtöisesti asiakaslähtöisen kotihoidon keskeisiä käsitteitä hyödyntäen. Alaluokat muodostuivat aineistolähtöisesti eli induktiivisesti aineiston keskeisistä teemoista.
Kotihoidon palvelujen kehittäminen on jatkuvaa ja moniuloitteista. Hoitoon osallistuvilta henkilöiltä odotetaan enemmissä määrin hyviä kommunikaatio ja viestintätaitoja, kliinistä osaamista, sekä enemmän läheisten huomioimista ja hoitoon osallistamista. Palvelujen kehittämisessä hoivateknologia on yleistynyt myös huomattavasti, jonka nopea käyttöönotto aiheuttaa eriäviä mielipiteitä. Kotihoidon asiakaslähtöistä kehittämistä infograafin muodossa toivomme tuottavan positiivista merkitystä koko Oma Hämeen kotihoidon lähijohtajille ja hoitoon osallistuville henkilöstölle. Asiakaslähtöisyys on kuitenkin kaiken hoitotyön perusta.