Asiakaspolun nykytilanteen selvittäminen kehittämisen työkaluksi Siipiweikot-ravintoloihin
Pystynen, Annastiina (2024)
Pystynen, Annastiina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405079817
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405079817
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee Siipiweikot-ravintoloiden nykytilanteen selvittämistä kahdessa Tampereen ravintolassa. Toimeksiantajana toimi Siipiweikot, eli Hot Wings Oy, joka on vuonna 1993 perustettu perheyritys. Siipiweikot on suomalainen ravintolaketju ja heiltä löytyy neljä ravintolaa, kaksi Tampereella, yksi Oulussa ja yksi Helsingissä. Lisäksi Pirkanmaalta löytyy muutamasta Prismasta Siipiweikot Mini-ravintola.
Tutkimus toteutettiin asiakaskyselyn avulla ja asiakaskysely oli saatavilla viikon ajan syksyllä 2023 Siipiweikot Tampere keskustan ravintolassa ja Siipiweikot Tampellan ravintolassa. Asiakaskysely suunniteltiin Google Forms-pohjalle ja se oli suunnattu ravintoloiden asiakkaille. Kyselyn tavoitteena oli selvittää asiakkaiden odotuksia ja kokemuksia Siipiweikkojen ravintoloista. Siipiweikoilla käynnistyi syksyllä 2023 asiakaspolun kehittämisen projekti, jossa he käyttivät tutkimuksesta saatuja tuloksia.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään asiakaspolun, brändin, asiakaskokemuksen, sekä asiakastutkimuksen yhteyksiä liiketoiminnassa ja asiakaspolun kartoituksessa. Teoriaosuudessa käsitellään myös asiakaskyselyä tutkimusmenetelmänä, joka toimii tehokkaana työkaluna asiakkaiden kokemusten selvittämiseksi.
Tutkimuksen tuloksista voitiin päätellä asiakaspolun olevan positiivisella mallilla, mutta joitakin kehitettäviä kohteita löytyy. Tuloksista kävi ilmi ravintoloiden vahvuudet, kuten ruoan tasalaatuisuus ja palvelu, sekä kehittämisen kohteet, kuten hinta-laatusuhde ja jonotusajat. Kummankin ravintolan vahvuudet ja kehittämisen kohteet poikkesivat hieman toisistaan. Asiakaskyselyyn saatiin yhteensä 127 vastausta viikossa. Tulokset analysoitiin ja raportoitiin yritykselle kummankin ravintolan osalta.
Johtopäätöksissä voitiin todeta asiakaspolun jatkuvan seuraamisen ja säännöllisten asiakaskyselyiden teettämisen olevan hyödyllistä Siipiweikoille asiakaskokemuksen parantamiseksi. Opinnäytetyöprosessi oli kokonaisuudessaan opettavainen ja toi uusia oppeja kuten asiakaskyselyn suunnittelua, datan analysointia sekä asiakaspolun kehittämistä.
Tutkimus toteutettiin asiakaskyselyn avulla ja asiakaskysely oli saatavilla viikon ajan syksyllä 2023 Siipiweikot Tampere keskustan ravintolassa ja Siipiweikot Tampellan ravintolassa. Asiakaskysely suunniteltiin Google Forms-pohjalle ja se oli suunnattu ravintoloiden asiakkaille. Kyselyn tavoitteena oli selvittää asiakkaiden odotuksia ja kokemuksia Siipiweikkojen ravintoloista. Siipiweikoilla käynnistyi syksyllä 2023 asiakaspolun kehittämisen projekti, jossa he käyttivät tutkimuksesta saatuja tuloksia.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään asiakaspolun, brändin, asiakaskokemuksen, sekä asiakastutkimuksen yhteyksiä liiketoiminnassa ja asiakaspolun kartoituksessa. Teoriaosuudessa käsitellään myös asiakaskyselyä tutkimusmenetelmänä, joka toimii tehokkaana työkaluna asiakkaiden kokemusten selvittämiseksi.
Tutkimuksen tuloksista voitiin päätellä asiakaspolun olevan positiivisella mallilla, mutta joitakin kehitettäviä kohteita löytyy. Tuloksista kävi ilmi ravintoloiden vahvuudet, kuten ruoan tasalaatuisuus ja palvelu, sekä kehittämisen kohteet, kuten hinta-laatusuhde ja jonotusajat. Kummankin ravintolan vahvuudet ja kehittämisen kohteet poikkesivat hieman toisistaan. Asiakaskyselyyn saatiin yhteensä 127 vastausta viikossa. Tulokset analysoitiin ja raportoitiin yritykselle kummankin ravintolan osalta.
Johtopäätöksissä voitiin todeta asiakaspolun jatkuvan seuraamisen ja säännöllisten asiakaskyselyiden teettämisen olevan hyödyllistä Siipiweikoille asiakaskokemuksen parantamiseksi. Opinnäytetyöprosessi oli kokonaisuudessaan opettavainen ja toi uusia oppeja kuten asiakaskyselyn suunnittelua, datan analysointia sekä asiakaspolun kehittämistä.