Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Markkinoinnilla menestykseen urheiluorganisaatiossa : Case: BC Nokia Näädät Oy

Niemi, Jussi (2014)

 
Avaa tiedosto
Niemi_Jussi.pdf (499.9Kt)
Lataukset: 


Niemi, Jussi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
Creative Commons License
Creative Commons Attribution-ShareAlike 1.0 Suomi
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121620133
Tiivistelmä
Urheilulla on aina ollut ihmisiä yhdistävä ja liikuttava voima. Viihteellistymisen seurauksena urheilusta on tullut kauppatavaraa. Urheilutuotteen markkina-arvon mittarina pidetään sen suosiota ja menestystä, oli sitten kyse kokonaisesta lajista tai yksittäisestä urheiluorganisaatiosta. Mitä suurempaa suosio on, sitä suuremmat taloudelliset resurssit se myös mahdollistaa. Kokonaisvaltainen markkinointiajattelu on elinehto kilpailussa yhä kiristyvillä markkinoilla ihmisten vapaa-ajasta ja rahavirroista. Erityisesti huippu-urheilun taloudellinen kannattavuus pystytään takaamaan vain ammattimaisella liiketoiminnan toteutuksella, johon kokonaisvaltaisen markkinointiajattelun ymmärtäminen koko organisaatiossa kuuluu olennaisesti. Markkinoinnilla toteutetaan organisaation ulospäin näkyvintä toimintaa ja näiden toimintojen laiminlyönnillä on kauaskantoisia negatiivia vaikutuksia. Urheilumarkkinoinnissa pätevät samat lainalaisuudet kuin muidenkin toimialojen markkinoinnissa, mutta urheilun elämyksellisyys ja arvaamattomuus antavat merkittävän edun kilpailussa kuluttajien ja yritysten rahavirroista sekä tarpeiden tyydyttämisestä.

Opinnäytetyön toimeksiantaja on suomalaisessa koripalloilussa vaikuttavan urheiluseuran, BC Nokian, edustusjoukkueen taustayhtiö BC Nokia Näädät Oy. Tässä työssä toteutettiin markkinointianalyysi seuran organisaatiosta ja nykytilasta sekä selvitettiin vaadittavia toimenpiteitä mahdollisen pääsarjaan nousun edellytyksistä. Teoriaosuus koostuu markkinoinnin roolista organisaatiossa, jota tarkastellaan erityisesti urheiluorganisaation näkökulmasta. Työn toiminnallinen osuus kerää yhteen näkemyksiä markkinoinnin tärkeimmistä tehtävistä urheiluorganisaatiossa, joka on jaoteltu sponsorointiyhteistyön, markkinointiviestinnän kanavien ja ottelutapahtumaan liittyvän markkinoinnin kokonaisuuksiin.

Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli antaa toimeksiantajalle valmiuksia kokonaisvaltaisen markkinointiajattelun ymmärtämiseksi sekä ammattimaiseen markkinoinnin suunnitteluun ja toteutukseen. Työn tuloksena saatiin myös luotua kehitysehdotuksia erilaisista markkinoinnin toimenpiteistä, joita toimeksiantajan on mahdollista toteuttaa. Näitä oppeja voidaan soveltaa laajemminkin erityisesti joukkuelajien markkinoinnissa suomalaisessa urheilukentässä. Johtopäätökset painottavat markkinointiosaamisen tärkeyttä ja riittäviin resursseihin panostamista markkinoinnissa menestyksekkään liiketoiminnan toteuttamiseksi. Osa tässä työssä esitellystä aineistosta on luottamuksellista, ja tämän vuoksi merkitty salaiseksi.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste