Kahvilatoiminnan aloittaminen Uudessakaupungissa kannattavuuden näkökulmasta
Rantapelkonen, Ilona (2024)
Rantapelkonen, Ilona
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024050810182
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024050810182
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, onko kahvilatoiminnan aloittaminen Uudessakaupungissa nykyisessä vallitsevassa markkinatilanteessa taloudellisesti järkevä kehityssuunta. Tarkoituksena oli saada mahdollisimman tarkka arvio mahdollisesta liikevaihdosta ja toiminnan aiheuttamista kustannuksista. Työ tehtiin kotileipomoyritys Ilonan Juhlaherkuille, jossa kaivattiin lisäinformaatiota päätöksenteon tueksi yrityksen laajentamisen suhteen.
Tutkimusmenetelminä alustavan tiedon hankinnassa käytettiin erilaisia digitaalisesta mediasta löytyviä laskureita, asiantuntijahaastatteluja, benchmarkingia ja potentiaalisille asiakkaille suunnattua kyselyä. Lähestymistavoissa käytettiin sekä laadullisia että määrällisiä tutkimusmenetelmiä. Asiantuntijahaastattelujen avulla kerättiin yleisymmärrystä yrityksen kuluista, kun toiminimiyrityksen kirjanpito muuttuu osakeyhtiön kirjanpidoksi ja vastuu siirtyy henkilöltä yritykselle.
Kannattavuuslaskelmien pohjana suunnitellun Cafè Ilonan liikeidean perustana oli asiakaslähtöinen palvelun tuottaminen. Työn tuloksena selvisi, että Uudenkaupungin keskustasta puuttui kahvila, jossa olisi huomioitu asiakkaiden erilaiset tarpeet. Nykyisten perinteikkäiden palveluntarjoajien rinnalle Uuteenkaupunkiin luotiin nyt modernimpi kahvilakonsepti vastaamaan kysyntää.
Kustannuksia laskettaessa varauduttiin kaikkiin kulueriin realistisesti todellisen kannattavuuden selvittämiseksi. Lopputuloksena saatiin tulosbudjetti, joka vahvisti ajatusta, että kannattava kahvilatoiminta on mahdollista Uudenkaupungin keskustassa.
Tutkimusmenetelminä alustavan tiedon hankinnassa käytettiin erilaisia digitaalisesta mediasta löytyviä laskureita, asiantuntijahaastatteluja, benchmarkingia ja potentiaalisille asiakkaille suunnattua kyselyä. Lähestymistavoissa käytettiin sekä laadullisia että määrällisiä tutkimusmenetelmiä. Asiantuntijahaastattelujen avulla kerättiin yleisymmärrystä yrityksen kuluista, kun toiminimiyrityksen kirjanpito muuttuu osakeyhtiön kirjanpidoksi ja vastuu siirtyy henkilöltä yritykselle.
Kannattavuuslaskelmien pohjana suunnitellun Cafè Ilonan liikeidean perustana oli asiakaslähtöinen palvelun tuottaminen. Työn tuloksena selvisi, että Uudenkaupungin keskustasta puuttui kahvila, jossa olisi huomioitu asiakkaiden erilaiset tarpeet. Nykyisten perinteikkäiden palveluntarjoajien rinnalle Uuteenkaupunkiin luotiin nyt modernimpi kahvilakonsepti vastaamaan kysyntää.
Kustannuksia laskettaessa varauduttiin kaikkiin kulueriin realistisesti todellisen kannattavuuden selvittämiseksi. Lopputuloksena saatiin tulosbudjetti, joka vahvisti ajatusta, että kannattava kahvilatoiminta on mahdollista Uudenkaupungin keskustassa.