Kanta-palvelujen hyödyntäminen suun terveydenhuollon ammattilaisen työssä : nykytila, haasteet ja kehittämisehdotukset
Ervasti, Tuija (2024)
Ervasti, Tuija
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024050810266
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024050810266
Tiivistelmä
Suun terveydenhuollon ammattilaisten päivittäinen työ edellyttää tarkan ja ajantasaisen potilas- ja asiakastiedon hyödyntämistä potilaiden laadukkaan ja kokonaisvaltaisen hoidon varmistamiseksi. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää suun terveydenhuollon Kanta-palveluja vastaamaan paremmin ammattilaisten tarpeita tuottamalla tietoa ja kehitysehdotuksia Kanta-palvelujen sisältämän potilas- ja asiakastiedon hyödyntämisestä. Tarkoituksena oli kartoittaa suun terveydenhuollon ammattilaisten kokemuksia Kanta-palvelujen potilas- ja asiakastiedon käytöstä, heidän tietotarpeistaan ja selvittää, miten puuttuvan tiedon lisääminen voisi hyödyttää suun terveydenhuollon ammattilaisia heidän työssään. Opinnäytetyö toteutettiin Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen toimeksiannosta Suomen Kestävän kasvun ohjelman Digitaalinen asiakas- ja palveluohjaus projektiin.
Opinnäytetyön tutkimusaineiston keräämisessä käytettiin sähköistä kyselylomaketta ja kysely oli vastattavissa 6.12.2023-10.1.2024. Tutkimuksen kohderyhmän muodostivat Suomen Suuhygienistiliiton, Tehyn ja Hammaslääkäriliiton suuhygienisti- ja hammaslääkärijäsenet sekä Vantaan ja Keravan, Keski-Uudenmaan ja Pirkanmaan hyvinvointialueiden suun terveydenhuollon ammattilaiset. Kyselyyn vastasi 72 suun terveydenhuollon ammattilaista. Vastausprosenttia ei voitu laskea eikä perusjoukkoa määrittää tarkasti, koska ammattilaiset saattavat kuulua useampaan ammattiliittoon ja samaan aikaan työskennellä tutkimukseen valikoituneella hyvinvointialueella. Tutkimusaineiston kvantitatiivinen osuus analysoitiin SPSS- ja Excel-ohjelmien avulla ja kvalitatiivinen aineisto induktiivista sisällönanalyysiä hyödyntäen.
Keskeisimmät tulokset osoittivat, että enemmistö suun terveydenhuollon ammattilaisista käytti Kanta-palveluja. Monet suun terveydenhuollon ammattilaiset kokivat, että Kanta-palvelut helpottavat potilaan kokonaisvaltaista terveydenhuoltoa ja parantavat potilasturvallisuutta, mutta osa ei nähnyt Kanta-palvelujen tuovan positiivisia vaikutuksia. Kanta-palvelujen toiminnot ja niiden hyödynnettävyys eivät aina olleet selvät käyttäjille, mikä korostaa tarvetta selvittää käyttäjien osaamista ja tietämystä, jotta he voivat hyödyntää Kanta-palveluita tehokkaasti omassa työssään. Tutkimustulosten perusteella opinnäytetyössä tuotettiin kehittämisehdotuksia Kanta-palvelujen paremman hyödyntämisen mahdollistamiseksi suun terveydenhuollon ammattilaisen työssä.
Opinnäytetyön tutkimusaineiston keräämisessä käytettiin sähköistä kyselylomaketta ja kysely oli vastattavissa 6.12.2023-10.1.2024. Tutkimuksen kohderyhmän muodostivat Suomen Suuhygienistiliiton, Tehyn ja Hammaslääkäriliiton suuhygienisti- ja hammaslääkärijäsenet sekä Vantaan ja Keravan, Keski-Uudenmaan ja Pirkanmaan hyvinvointialueiden suun terveydenhuollon ammattilaiset. Kyselyyn vastasi 72 suun terveydenhuollon ammattilaista. Vastausprosenttia ei voitu laskea eikä perusjoukkoa määrittää tarkasti, koska ammattilaiset saattavat kuulua useampaan ammattiliittoon ja samaan aikaan työskennellä tutkimukseen valikoituneella hyvinvointialueella. Tutkimusaineiston kvantitatiivinen osuus analysoitiin SPSS- ja Excel-ohjelmien avulla ja kvalitatiivinen aineisto induktiivista sisällönanalyysiä hyödyntäen.
Keskeisimmät tulokset osoittivat, että enemmistö suun terveydenhuollon ammattilaisista käytti Kanta-palveluja. Monet suun terveydenhuollon ammattilaiset kokivat, että Kanta-palvelut helpottavat potilaan kokonaisvaltaista terveydenhuoltoa ja parantavat potilasturvallisuutta, mutta osa ei nähnyt Kanta-palvelujen tuovan positiivisia vaikutuksia. Kanta-palvelujen toiminnot ja niiden hyödynnettävyys eivät aina olleet selvät käyttäjille, mikä korostaa tarvetta selvittää käyttäjien osaamista ja tietämystä, jotta he voivat hyödyntää Kanta-palveluita tehokkaasti omassa työssään. Tutkimustulosten perusteella opinnäytetyössä tuotettiin kehittämisehdotuksia Kanta-palvelujen paremman hyödyntämisen mahdollistamiseksi suun terveydenhuollon ammattilaisen työssä.