Kapellimestarina toimiminen Hävinnyt-oopperassa
Miettunen, Riku (2024)
Miettunen, Riku
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024050810350
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024050810350
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni koostuu Tatu Piitulaisen Hävinnyt-oopperan kapellimestarityöstäni ja sen kirjallisesta raportista. Hävinnyt on noin tunnin mittainen kaksinäytöksinen ooppera. Sen on tilannut ja tuottanut Tampereen Nuoret Oopperantekijät. Oopperaa esitettiin Tampereella ja sen ympäryskunnissa elokuussa 2023. Harjoitukset järjestettiin TAMK:n tiloissa saman vuoden touko- ja elokuussa. Projektin työryhmä koostuu musiikinalan ammattilaisista ja pitkälle edenneistä opiskelijoista.
Projektin toteutmishetkellä ja opinnäytetyötä kirjoittaessani opiskelin kuoronjohtoa Tampereen ammattikorkeakoulussa ja työskentelin koko opintojeni ajan kuoronjohtajana. Kokemusta orkesterin johtamisesta minulla oli vain vähän ennen projektia, mutta projektin edetessä opin paljon soittajien kanssa työskentelystä.
Opinnäytetyön kirjallinen raportti on jaettu neljään osaan. Ensimmäinen osa tutustuttaa lukijan Hävinnyt-oopperaan ja projektin keskeisiin henkilöihin. Toisessa osassa käsitellään valmistautumistani kapellimestarin näkökulmasta ja kerrotaan yhteisharjoitusten puitteet. Kolmannessa osassa kuvataan näytösten toteutumista, ja neljäs osa syventyy muutamiin musiikillisiin yksityiskohtiin harjoituksista nuottiesimerkkien avulla.
Projekti opetti paljon oopperakapellimestarin työstä. Työssä tärkeää ei ollut vain itsenäisesti musiikkiin perehtyminen, vaan lisäksi tärkeää oli kommunikoida tehokkaasti koko työryhmän kesken harjoituksissa. Oopperakapellimestarin työhön kuului myös ottaa huomioon kiertueen esiintymispaikkojen ominaisuudet.
Projektin toteutmishetkellä ja opinnäytetyötä kirjoittaessani opiskelin kuoronjohtoa Tampereen ammattikorkeakoulussa ja työskentelin koko opintojeni ajan kuoronjohtajana. Kokemusta orkesterin johtamisesta minulla oli vain vähän ennen projektia, mutta projektin edetessä opin paljon soittajien kanssa työskentelystä.
Opinnäytetyön kirjallinen raportti on jaettu neljään osaan. Ensimmäinen osa tutustuttaa lukijan Hävinnyt-oopperaan ja projektin keskeisiin henkilöihin. Toisessa osassa käsitellään valmistautumistani kapellimestarin näkökulmasta ja kerrotaan yhteisharjoitusten puitteet. Kolmannessa osassa kuvataan näytösten toteutumista, ja neljäs osa syventyy muutamiin musiikillisiin yksityiskohtiin harjoituksista nuottiesimerkkien avulla.
Projekti opetti paljon oopperakapellimestarin työstä. Työssä tärkeää ei ollut vain itsenäisesti musiikkiin perehtyminen, vaan lisäksi tärkeää oli kommunikoida tehokkaasti koko työryhmän kesken harjoituksissa. Oopperakapellimestarin työhön kuului myös ottaa huomioon kiertueen esiintymispaikkojen ominaisuudet.