Lautapelimaailma-pelitulospalvelu
Haapanen, Mikko (2014)
Haapanen, Mikko
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121720159
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121720159
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus on luoda lautapelaajille kansainvälinen lautapelitulospalvelu. Palvelun avulla pelaajat voivat tallentaa, vertailla sekä seurata lautapelipelituloksia. Palvelu ohjelmoidaan Android-käyttöjärjestelmän tableteille. Opinnäytetyöprosessin aikana ohjelmoidaan prototyyppi lautapelitulospalvelusta, jonka testiryhmänä toimii eräs lautapeliseura. Tavoitteena on luoda helppo- ja nopeakäyttöinen pelitulospalvelu alan harrastajille.
Opinnäytetyön aineisto kerätään haastattelemalla lautapeliseuran jäseniä. Haastattelun suunnitteluvaiheessa hyödynnetään sekä haastattelijalle tuttua lautapelien maailmaa että hänen ohjelmointitaitoaan. Tämän taustan vuoksi haastattelijan on helppo ymmärtää haastateltavien tarpeita, asettaa tarvittavia lisäkysymyksiä ja tulkita haastateltavia kahdesta eri näkökulmasta. Aineistoa kerätään myös alan kirjallisuudesta ja internetistä.
Lautapelitulospalvelun prototyyppi on tällä hetkellä viikoittaisessa käytössä ja se kehittyy käyttäjien antaman palautteen perusteella. Prototyyppi on osoittautunut seuran jäsenille tarpeelliseksi ja vaivattomaksi käyttää. Prototyypin pohjalta ohjelmoitu palvelu julkaistaan vuoden 2014 joulukuussa.
Opinnäytetyön aineisto kerätään haastattelemalla lautapeliseuran jäseniä. Haastattelun suunnitteluvaiheessa hyödynnetään sekä haastattelijalle tuttua lautapelien maailmaa että hänen ohjelmointitaitoaan. Tämän taustan vuoksi haastattelijan on helppo ymmärtää haastateltavien tarpeita, asettaa tarvittavia lisäkysymyksiä ja tulkita haastateltavia kahdesta eri näkökulmasta. Aineistoa kerätään myös alan kirjallisuudesta ja internetistä.
Lautapelitulospalvelun prototyyppi on tällä hetkellä viikoittaisessa käytössä ja se kehittyy käyttäjien antaman palautteen perusteella. Prototyyppi on osoittautunut seuran jäsenille tarpeelliseksi ja vaivattomaksi käyttää. Prototyypin pohjalta ohjelmoitu palvelu julkaistaan vuoden 2014 joulukuussa.