Tuotepalautekysely asiakastarpeen tunnistamiseksi
Honkanen, Elina (2024)
Honkanen, Elina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024050810331
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024050810331
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin Picote Solutions Oy:n asiakkaiden ja tuotteiden käyttäjien mielipiteitä Miller-tuoteryhmän tuotteista. Tutkimuksen tarve kävi ilmi, kun Picote Solutions Oy:n tuotekehitystiimin uudeksi projektiksi osoittautui Miller-tuoteperheen kehittäminen vastaamaan paremmin nykyisiä tarpeita.
Opinnäytetyössä käytiin läpi teoriaa tuotekehityksestä ja asiakaskokemuksesta, jotka liittyvät olennaisesti asiakkaiden mukaan ottamiseen yritysten tuotekehitykseen. Tutkimus toteutettiin laadullisena, ja toteutetun kyselyn tarkoituksena oli saada vastauksia ominaisuuksista, joita tuotteiden käyttäjät haluaisivat muuttaa tai mitä ominaisuuksia ei haluttaisi muutettavan. Kysely tehtiin sähköisenä ja lähetettiin tuotteiden käyttäjille sähköisesti uutiskirjeenä. Ensisijainen kohderyhmä kyselylle oli jälleenmyyjät ja tuotteiden loppukäyttäjät. Kyselyyn vastasi 33 henkilöä.
Tutkimuksesta saadut vastaukset menevät tuotekehitystiimille jatkokäsiteltäväksi, kun tuoteperhettä aletaan kehittämään vastaamaan paremmin nykyistä markkinatilannetta. Tuotepalautekyselyn vastaukset paljastivat hyviä kehityskohteita, toiveita ja tietoa siitä, mitä ominaisuuksia käyttäjät arvostat. Picote Solutions Oy sai kyselystä hyödyllisiä vastauksia siitä, mihin suuntaan tuotteiden käyttäjät haluaisivat tuotteita kehitettävän.
Opinnäytetyössä käytiin läpi teoriaa tuotekehityksestä ja asiakaskokemuksesta, jotka liittyvät olennaisesti asiakkaiden mukaan ottamiseen yritysten tuotekehitykseen. Tutkimus toteutettiin laadullisena, ja toteutetun kyselyn tarkoituksena oli saada vastauksia ominaisuuksista, joita tuotteiden käyttäjät haluaisivat muuttaa tai mitä ominaisuuksia ei haluttaisi muutettavan. Kysely tehtiin sähköisenä ja lähetettiin tuotteiden käyttäjille sähköisesti uutiskirjeenä. Ensisijainen kohderyhmä kyselylle oli jälleenmyyjät ja tuotteiden loppukäyttäjät. Kyselyyn vastasi 33 henkilöä.
Tutkimuksesta saadut vastaukset menevät tuotekehitystiimille jatkokäsiteltäväksi, kun tuoteperhettä aletaan kehittämään vastaamaan paremmin nykyistä markkinatilannetta. Tuotepalautekyselyn vastaukset paljastivat hyviä kehityskohteita, toiveita ja tietoa siitä, mitä ominaisuuksia käyttäjät arvostat. Picote Solutions Oy sai kyselystä hyödyllisiä vastauksia siitä, mihin suuntaan tuotteiden käyttäjät haluaisivat tuotteita kehitettävän.