Uuden liikeidean kysynnän testaus prototyypillä Lean Startup -menetelmän keinoin : case: harrastuksen välityspalvelu
Siltala, Meri-Tuuli (2024)
Siltala, Meri-Tuuli
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051010544
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051010544
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tekijä on kehittänyt ideaa alustataloutta hyödyntävästä mobiilisovelluksesta, joka mahdollistaa vanhempien harrastamisen lastensa harrastaessa muodostamalla heistä omia harrastusryhmiä ja välittämällä niihin ohjaajia lapsen harrastuksen ajaksi. Tämä opinnäytetyö tutkii tuon palvelun kysyntää kohderyhmässä sen liiketoimintamahdollisuuksien arvioimiseksi prototyypin avulla. Lisäksi kerätään tietoa palvelun jatkokehityksen tueksi.
Prototyypin suunnittelu ja toteutus tehtiin Lean Startup -menetelmän mukaan, jonka kirjallisuuskatsauksen perusteella havaittiin soveltuvan erityisesti liiketoimintalähtöisyytensä vuoksi asetettuihin tavoitteisiin. Prototyyppi rakennettiin kyselystä, joka mallinsi sovellukseen rekisteröitymistä, sekä itse tehdystä työstä, joka korvasi sovelluksen algoritmin.
Työn tuloksista kävi ilmi, että ilmoittautumiset palveluun riittivät ryhmien muodostumiseen, mutta eivät ryhmille tarjottujen tuntien toteutumiseen. Kokeilu tuotti lisäksi paljon laadullista tietoa asiakasymmärryksen ja jatkokehityksen tueksi. Tulosten pohjalta suositellaan jatkamaan kokeiluita, jotta nähdään vaikuttavatko ehdotetut kehitystoimet palvelun testissä määritettyyn kysynnän lähtötasoon positiivisesti ja liiketoiminnan mahdollistavasti. The author has been developing a service idea of a platform economy mobile application, that helps parents utilize the waiting time of their child’s hobby for their own activity by forming hobby groups of the parents of a children’s hobby group and delivering them suitable providers. This thesis examines the market demand for the described hobby intermediation service by prototyping it to evaluate its business prospects and to gather insights for further development.
The Lean Startup methodology was used to plan and to realize the prototype, for the literature review indicated its suitability for set goals for having a strong emphasis on the business perspective as the basis for testing. The prototype was built to include a survey to mimic the registration process to the service and human labor was used to substitute the algorithm of the application.
The results showed enough of an interest in the service to form hobby groups, but not enough to carry out the hobbies offered. Additionally, the prototype produced qualitative information for customer understanding and further development purposes. Based on the results additional tests are recommended to determine whether proposed developmental measures are enough to indicate viability for the service and chosen business model.
Prototyypin suunnittelu ja toteutus tehtiin Lean Startup -menetelmän mukaan, jonka kirjallisuuskatsauksen perusteella havaittiin soveltuvan erityisesti liiketoimintalähtöisyytensä vuoksi asetettuihin tavoitteisiin. Prototyyppi rakennettiin kyselystä, joka mallinsi sovellukseen rekisteröitymistä, sekä itse tehdystä työstä, joka korvasi sovelluksen algoritmin.
Työn tuloksista kävi ilmi, että ilmoittautumiset palveluun riittivät ryhmien muodostumiseen, mutta eivät ryhmille tarjottujen tuntien toteutumiseen. Kokeilu tuotti lisäksi paljon laadullista tietoa asiakasymmärryksen ja jatkokehityksen tueksi. Tulosten pohjalta suositellaan jatkamaan kokeiluita, jotta nähdään vaikuttavatko ehdotetut kehitystoimet palvelun testissä määritettyyn kysynnän lähtötasoon positiivisesti ja liiketoiminnan mahdollistavasti.
The Lean Startup methodology was used to plan and to realize the prototype, for the literature review indicated its suitability for set goals for having a strong emphasis on the business perspective as the basis for testing. The prototype was built to include a survey to mimic the registration process to the service and human labor was used to substitute the algorithm of the application.
The results showed enough of an interest in the service to form hobby groups, but not enough to carry out the hobbies offered. Additionally, the prototype produced qualitative information for customer understanding and further development purposes. Based on the results additional tests are recommended to determine whether proposed developmental measures are enough to indicate viability for the service and chosen business model.