Käytettävyystutkimuksen suunnittelu ja toteuttaminen työaikasovellukselle
Seppälä, Tino (2024)
Seppälä, Tino
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051010555
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051010555
Tiivistelmä
Käytettävyydellä tarkoitetaan tuotteen tai järjestelmän helppokäyttöisyyttä ja saavutettavuutta. Se on osa käyttäjäkokemuksen suunnittelua ja tuo tärkeän lisäyksen käyttäjäkokemukseen. Tässä opinnäytetyössä suunniteltiin sekä toteutettiin käytettävyystutkimus toimeksiantajan Accountor HR Solutions Oyn kehittämälle Mepco Aika mobiilisovellukselle. Mepco Aika on sovellus, jolla voidaan seurata sekä hallita työntekijöiden työaikoja, lomia ja poissaoloja. Työn tarkoituksena oli tutkia sovelluksen käytettävyyttä sen käyttäjäkeskeistä kehitystä varten ennen sovelluksen lanseerausta. Työssä vastattiin seuraaviin tutkimuskysymyksiin: Millainen vaikutus käytettävyysongelmien ratkaisemisella on käyttäjien tyytyväisyyteen? Mitkä ovat keskeiset käytettävyysongelmat työaikasovelluksessa ja miten ne vaikuttavat käyttäjäkokemukseen? Minkälaisilla käyttöliittymän muutoksilla voidaan parantaa käyttökokemusta? Minkälaisia odotuksia työntekijöillä on työaikasovellukselle? Mikä tekee työaikasovelluksesta helppokäyttöisen ja nopeasti opittavan?
Käytettävyystutkimukseen osallistuvat henkilöt käyttivät Mepco Aikaa viikon ajan todellisissa käyttötapauksissa ja tekivät samalla eri toimintoihin liittyviä tehtäviä. Osallistujat vastasivat viikon kestävän pilotointijakson pohjalta käyttäjäkyselyyn, ja heistä viisi osallistui myös haastatteluun. Työn lopputulos oli raportti käytettävyystutkimuksesta saaduista palautteista. Accountor HR Solutions jatkaa Mepco Ajan käyttäjäkeskeistä kehittämistä raporttiin koottujen kehitysehdotuksien pohjalta.
Käytettävyystutkimukseen osallistuvat henkilöt käyttivät Mepco Aikaa viikon ajan todellisissa käyttötapauksissa ja tekivät samalla eri toimintoihin liittyviä tehtäviä. Osallistujat vastasivat viikon kestävän pilotointijakson pohjalta käyttäjäkyselyyn, ja heistä viisi osallistui myös haastatteluun. Työn lopputulos oli raportti käytettävyystutkimuksesta saaduista palautteista. Accountor HR Solutions jatkaa Mepco Ajan käyttäjäkeskeistä kehittämistä raporttiin koottujen kehitysehdotuksien pohjalta.