Developing team culture for U19-U16 teams – A Diary based thesis.
Sopanen, Teemu (2024)
Sopanen, Teemu
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051010548
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051010548
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö esittelee kirjoittajan prosessin kohti ammatillista kehitystä kaudella 2023-2024. Kirjoittaja opiskeli Degree Programme in Sports Coaching and Management tutkintoa Vierumäellä.
Ensimmäiset kaksi vuotta opiskellaan Vierumäen kampuksella, kolmantena vuonna opiskelijoiden tulee suorittaa työharjoittelu, jossa he pääsevät soveltamaan oppimia tietojaan käytännön ympäristössä. Tämän opinnäytetyön tekijä suoritti työharjoittelunsa Italiassa HCB Foxes Academylle, jossa hän toimi U16- ja U19-joukkueiden vastuuvalmentajana.
Opinnäytetyön aihe muotoutui ajatuksesta tuoda kahden ensimmäisen vuoden aikana opittuja tietoja käyäntöön ja rakentaa vahva tiimi kulttuuri molemmille kirjoittajan valmentamille joukkueille.
Prosessi sisälsi kaksi eri aihetta vuorovaikutustaidot ja valmennuksen monikulttuurisessa ympäristössä. Nämä aiheet valittiin, koska ne ovat tärkeitä valmentamisessa ja kirjoittaja näki ne henkilökohtaisen kehityksen kannalta merkittäviksi.
Päiväkirjamerkintöjen dokumentointi aloitettiin tammikuussa 2024 ja prosessi kesti helmikuun 2024 loppuun asti. Prosessi kesti siis yhteensä kahdeksan viikkoa ja koostui yhteensä 40 päiväkirjamerkinnästä. Kirjoittaja määritteli jokaiselle viikolle tavoitteet ja henkilökohtaista kehitystä mitattiin ja peilattiin viikkotavoitteiden kautta. Jokaisen viikon lopussa kirjoittaja teki viikko analyysin parantaakseen ammatillista kehitystä. Molempia aiheita käsiteltiin neljän havaintoviikon aikana eri viikoittaisilla tavoitteilla. Vuorovaikutustaitoja tarkasteltiin viikoilla 1-4 ja valmennusta monikulttuurisessa ympäristössä viikoilla 5-8.
Kirjoittaja teki havainnon, että viikoittaisten tavoitteiden asettamisella valmennukselle oli suuri vaikutus onnistumisen tuntemiseen ja siihen, kuinka tärkeitä nämä tavoitteet olivat kriittisissä reflektoinneissa tapahtumien ja viikkojen päätteeksi. Tällä tavalla toimiminen oli suurin tekijä ammatilliseen kasvuun. Myös kirjoittaja näki vuorovaikutuskykynsä kehittyvän ratkaisevasti prosessin aikana.
Kirjoittaja pystyi kehittämään ammattitaitoaan koko prosessin ajan ja sitä analysoidaan enemmän opinnäytetyön päätelmissä.
Ensimmäiset kaksi vuotta opiskellaan Vierumäen kampuksella, kolmantena vuonna opiskelijoiden tulee suorittaa työharjoittelu, jossa he pääsevät soveltamaan oppimia tietojaan käytännön ympäristössä. Tämän opinnäytetyön tekijä suoritti työharjoittelunsa Italiassa HCB Foxes Academylle, jossa hän toimi U16- ja U19-joukkueiden vastuuvalmentajana.
Opinnäytetyön aihe muotoutui ajatuksesta tuoda kahden ensimmäisen vuoden aikana opittuja tietoja käyäntöön ja rakentaa vahva tiimi kulttuuri molemmille kirjoittajan valmentamille joukkueille.
Prosessi sisälsi kaksi eri aihetta vuorovaikutustaidot ja valmennuksen monikulttuurisessa ympäristössä. Nämä aiheet valittiin, koska ne ovat tärkeitä valmentamisessa ja kirjoittaja näki ne henkilökohtaisen kehityksen kannalta merkittäviksi.
Päiväkirjamerkintöjen dokumentointi aloitettiin tammikuussa 2024 ja prosessi kesti helmikuun 2024 loppuun asti. Prosessi kesti siis yhteensä kahdeksan viikkoa ja koostui yhteensä 40 päiväkirjamerkinnästä. Kirjoittaja määritteli jokaiselle viikolle tavoitteet ja henkilökohtaista kehitystä mitattiin ja peilattiin viikkotavoitteiden kautta. Jokaisen viikon lopussa kirjoittaja teki viikko analyysin parantaakseen ammatillista kehitystä. Molempia aiheita käsiteltiin neljän havaintoviikon aikana eri viikoittaisilla tavoitteilla. Vuorovaikutustaitoja tarkasteltiin viikoilla 1-4 ja valmennusta monikulttuurisessa ympäristössä viikoilla 5-8.
Kirjoittaja teki havainnon, että viikoittaisten tavoitteiden asettamisella valmennukselle oli suuri vaikutus onnistumisen tuntemiseen ja siihen, kuinka tärkeitä nämä tavoitteet olivat kriittisissä reflektoinneissa tapahtumien ja viikkojen päätteeksi. Tällä tavalla toimiminen oli suurin tekijä ammatilliseen kasvuun. Myös kirjoittaja näki vuorovaikutuskykynsä kehittyvän ratkaisevasti prosessin aikana.
Kirjoittaja pystyi kehittämään ammattitaitoaan koko prosessin ajan ja sitä analysoidaan enemmän opinnäytetyön päätelmissä.