Sähköajoneuvojen kotilataamisen vaikutus sähkönjakeluverkkoon Suomessa
Maanselkä, Juho (2024)
Maanselkä, Juho
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024050910394
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024050910394
Tiivistelmä
Täyssähköisten henkilöautojen määrä on vuosittain tuplaantunut tai lähes tuplaantunut Suomessa vuodesta 2010 alkaen. Sähköajoneuvoja ladataan pääasiassa kotona, joten tämä voi tarkoittaa tulevaisuudessa toimenpiteitä sähköverkon kestävyyden turvaamiseksi. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten sähköajoneuvojen kotilataaminen on vaikuttanut eri jakeluverkkoyhtiöiden alueilla sekä miten jakeluverkkoyhtiöt ovat valmistautuneet tulevaan murrokseen.
Opinnäytetyössä haastateltiin sähköverkkoyhtiöiden edustajia. Seitsemän verkkoyhtiön haastattelut toteutettiin Teams-kokouksina sekä puhelimitse. Haastattelussa kysyttiin sähköverkkoyhtiöiltä sähköajoneuvojen kotilataamisen vaikutuksista sähköverkkoon, mielipidettä jakeluverkkojen tehonhallintamahdollisuuksista kotitalouksiin tulevaisuudessa sekä yleisistä käytännöistä tai riskeistä sähköajoneuvojen kotilataamiseen liittyen. Lisäksi työssä tehtiin kotilataamiseen liittyvä kyselytutkimus. Kyselytutkimuksessa kysyttiin Kotilataus – Nyt -Facebook-ryhmän jäseniltä, kuinka he mm. ajoittavat autojensa latauksen. Tähän kyselyyn tuli 216 vastausta.
Haastatteluista selvisi, että kotilataaminen ei merkittävästi näy sähköverkossa tällä hetkellä. Lähes kaikilla (6/7) jakeluverkkoyhtiöillä oli meneillään tai jo tehty selvitys kotilataamisen mahdollisista vaikutuksista tulevaisuudessa. Kotitalouksien pääsulakkeiden kestävyys sekä jakeluverkon mitoitus sähkönkäytön mukautuessa sähkön pörssihinnan mukaan pörssisähkösopimusten yleistyessä olivat edustajien huolenaiheita. V2G, eli sähköauton akusta sähkön syöttäminen verkkoon oli monien jakeluverkkoyhtiöiden mielestä tervetullut ratkaisu tasaamaan sähkönkulutuksen ja tuotannon eroja. Tämän ratkaisun todellisessa toimivuudessa nähtiin kuitenkin vielä haasteita.
Sähkönjakeluverkot ovat Suomessa pääosin vahvoja niiden ennakoivan suunnittelun ansiosta. Haastatteluiden perusteella sähkönjakeluverkoille ei ole tiedossa ongelmia tai suuria haasteita kotilataamisen vuoksi.
Opinnäytetyössä haastateltiin sähköverkkoyhtiöiden edustajia. Seitsemän verkkoyhtiön haastattelut toteutettiin Teams-kokouksina sekä puhelimitse. Haastattelussa kysyttiin sähköverkkoyhtiöiltä sähköajoneuvojen kotilataamisen vaikutuksista sähköverkkoon, mielipidettä jakeluverkkojen tehonhallintamahdollisuuksista kotitalouksiin tulevaisuudessa sekä yleisistä käytännöistä tai riskeistä sähköajoneuvojen kotilataamiseen liittyen. Lisäksi työssä tehtiin kotilataamiseen liittyvä kyselytutkimus. Kyselytutkimuksessa kysyttiin Kotilataus – Nyt -Facebook-ryhmän jäseniltä, kuinka he mm. ajoittavat autojensa latauksen. Tähän kyselyyn tuli 216 vastausta.
Haastatteluista selvisi, että kotilataaminen ei merkittävästi näy sähköverkossa tällä hetkellä. Lähes kaikilla (6/7) jakeluverkkoyhtiöillä oli meneillään tai jo tehty selvitys kotilataamisen mahdollisista vaikutuksista tulevaisuudessa. Kotitalouksien pääsulakkeiden kestävyys sekä jakeluverkon mitoitus sähkönkäytön mukautuessa sähkön pörssihinnan mukaan pörssisähkösopimusten yleistyessä olivat edustajien huolenaiheita. V2G, eli sähköauton akusta sähkön syöttäminen verkkoon oli monien jakeluverkkoyhtiöiden mielestä tervetullut ratkaisu tasaamaan sähkönkulutuksen ja tuotannon eroja. Tämän ratkaisun todellisessa toimivuudessa nähtiin kuitenkin vielä haasteita.
Sähkönjakeluverkot ovat Suomessa pääosin vahvoja niiden ennakoivan suunnittelun ansiosta. Haastatteluiden perusteella sähkönjakeluverkoille ei ole tiedossa ongelmia tai suuria haasteita kotilataamisen vuoksi.