Videopohjaisten tekniikoiden hyödyntäminen ammatillisen koulutuksen työturvallisuuden edistämisessä
Vihervaara, Juha; Kankaanpää, Jari; Lähteenlahti, Vesa; Sallinen, Tuulikki; Virta, Vesa (2014)
Vihervaara, Juha
Kankaanpää, Jari
Lähteenlahti, Vesa
Sallinen, Tuulikki
Virta, Vesa
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121720162
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121720162
Tiivistelmä
Turvallinen ympäristö on yksi tärkeimmistä opiskeluympäristöön liittyvistä tekijöistä. Valitettavasti jotkut opiskeluympäristöt asettavat tavanomaista suurempia haasteita turvallisuudelle. Erityisesti ammatillisissa oppilaitoksissa on koneita ja laitteita, jotka asettavat haasteita opiskelijoille turvallisuuden suhteen. Esimerkiksi pöytäsirkkelin tai metallisorvin käyttö voi asettaa turvallisuushaasteita näiden laitteiden käyttöä loittelevalle opiskelijalle. Siksi on tärkeää varmistaa, että opiskelijat voivat käyttää näitä koneita ja laitteita turvallisesti.
Tutkimukset ovat osoittaneet, että videoiden käyttö opetuksessa edistää etenkin ammatillisten taitojen omaksumista. Videopohjaiset ohjeet ovat tutkimusten mukaan paremmin muistettavissa kuin perinteiset tekstipohjaiset ohjeet. Videota käytettäessä oppimisessa voidaan hyödyntää sekä visuaalisia että kuuloon perustuvia komponentteja. Videot mahdollistavat myös videon toiston ja keskeyttämisen mikä mahdollistaa oppimisen toteuttamisen opiskelijan omaan oppimistahtiin.
Tämän kehityshankkeen tavoitteena oli edistää ammatillisten oppilaitosten työturvallisuutta. Hanke piti sisällään kaksi erillistä kehityshanketta, joihin liittyvänä yhdistävänä tekijänä oli videon hyödyntäminen opetuskäytössä.Ensimmäisessä kehityshankkeessa toteutettiin helppokäyttöinen videopohjainen sovellusratkaisu, jota käyttäen opiskelijalla on mahdollisuus tutkia erilaisiin teknisiin laitteisiin liittyviä turvallisuus- ja käyttöohjeita. Toisessa hankkeessa kartoitettiin virtuaalimaailmojen hyödyntämistä ammattioppilaitosten työturvallisuuden lisääjänä. Hankkeessa selvitettiin erilaisiin simulaattoreihin ja virtuaali-maailmaratkaisuihin liittyvää nykytilaa.
Tutkimukset ovat osoittaneet, että videoiden käyttö opetuksessa edistää etenkin ammatillisten taitojen omaksumista. Videopohjaiset ohjeet ovat tutkimusten mukaan paremmin muistettavissa kuin perinteiset tekstipohjaiset ohjeet. Videota käytettäessä oppimisessa voidaan hyödyntää sekä visuaalisia että kuuloon perustuvia komponentteja. Videot mahdollistavat myös videon toiston ja keskeyttämisen mikä mahdollistaa oppimisen toteuttamisen opiskelijan omaan oppimistahtiin.
Tämän kehityshankkeen tavoitteena oli edistää ammatillisten oppilaitosten työturvallisuutta. Hanke piti sisällään kaksi erillistä kehityshanketta, joihin liittyvänä yhdistävänä tekijänä oli videon hyödyntäminen opetuskäytössä.Ensimmäisessä kehityshankkeessa toteutettiin helppokäyttöinen videopohjainen sovellusratkaisu, jota käyttäen opiskelijalla on mahdollisuus tutkia erilaisiin teknisiin laitteisiin liittyviä turvallisuus- ja käyttöohjeita. Toisessa hankkeessa kartoitettiin virtuaalimaailmojen hyödyntämistä ammattioppilaitosten työturvallisuuden lisääjänä. Hankkeessa selvitettiin erilaisiin simulaattoreihin ja virtuaali-maailmaratkaisuihin liittyvää nykytilaa.