Kokemusasiantuntijoiden näkemykset kehitetystä sosiaalisen kuntoutuksen palvelukuvauksesta ja ehdotukset palvelun jatkokehittämiseen
Hyvönen, Maija (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024050910389
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024050910389
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää kokemusasiantuntijoiden näkemystä sosiaalihuollon kehittämisohjelman kehittämästä sosiaalisen kuntoutuksen palvelukuvauksen sisällöstä ja auttaa jatkokehittämään kyseistä palvelua. Näkemysten selvittämisellä tavoiteltiin asiakasosallisuuden vahvistamiseen kyseisen palvelun sisällön kehittämisessä. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja sen päämääränä oli tuottaa tutkimustietoa palvelun jatkokehittämistä varten.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Keski-Suomen hyvinvointialue. Keski-Suomen hyvinvointialueella oli sosiaalihuollon kehittämisohjelma vuosina 2022–2023, jossa kehitettiin hyvinvointialueen aikuisten sosiaalipalveluiden sosiaalisen kuntoutuksen palvelun sisältöä ja toimintamallia. Kehittämisohjelma oli osa valtakunnallista Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus –ohjelmaa. Tutkimusaineistoa varten haastateltiin kolmea kokemusasiantuntijaa, jotka olivat joskus olleet elämäntilanteessa, jolloin he olisivat hyötyneet sosiaalisen kuntoutuksen palveluista tai he olivat aikaisemmin olleet sosiaalisen kuntoutuksen piirissä. Tutkimusaineiston analysointi toteutettiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin menetelmin.
Opinnäytetyön avulla voidaan pyrkiä ymmärtämään asiakasnäkökulmaa sosiaalisesta kuntoutuksesta sekä palvelun onnistumiseen ja epäonnistumiseen johtavia tekijöitä. Sen avulla voidaan myös pyrkiä tunnistamaan palvelun jatkokehittämisessä huomioon otettavia asioita. Haastatteluiden perusteella kokemusasiantuntijat ymmärtävät sosiaalisen kuntoutuksen palvelukuvauksen tiivistetysti yksilön sosiaalisena auttamisena tai tukemisena. Tulokset vahvistavat myös, että luottamus on tärkein perusta yksilötyöskentelylle ja ryhmätoiminnan onnistumisen tärkeimpänä edellytyksenä on hyvä ilmapiiri. The aim of the thesis was to find out the views of experience experts on the content of the social rehabilitation service description developed by the social welfare development programme and to help further develop the service in question. The survey's aim was to strengthen customer participation in developing the service's content. The thesis was carried out as qualitative research and its goal was to produce research
data for the further development of the service.
The thesis was commissioned by the the Wellbeing Services County of Central Finland. The Wellbeing Services County of Central Finland had a social welfare development programme in 2022–2023, which developed the content and operating model of the social rehabilitation service for adults in the wellbeing services county. The development programme was part of the national Future Health and Social Services Centre programme. For the research material, three experience experts were interviewed, who had once been in a life situation
when they would have benefited from social rehabilitation services or had previously been in the field of social rehabilitation. The analysis of the research data was carried out using data-driven content analysis methods.
The thesis can be used to try to understand the customer perspective of social rehabilitation and the factors leading to the success and failure of the service. It can also be used to identify issues to be considered in the service's further development. Based on the interviews, experience experts understand the service description of social rehabilitation in summary as social assistance or support for the individual. The results also confirm that trust is the most important foundation for individual work and a good atmosphere is the most important prerequisite for the success of group activities.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Keski-Suomen hyvinvointialue. Keski-Suomen hyvinvointialueella oli sosiaalihuollon kehittämisohjelma vuosina 2022–2023, jossa kehitettiin hyvinvointialueen aikuisten sosiaalipalveluiden sosiaalisen kuntoutuksen palvelun sisältöä ja toimintamallia. Kehittämisohjelma oli osa valtakunnallista Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus –ohjelmaa. Tutkimusaineistoa varten haastateltiin kolmea kokemusasiantuntijaa, jotka olivat joskus olleet elämäntilanteessa, jolloin he olisivat hyötyneet sosiaalisen kuntoutuksen palveluista tai he olivat aikaisemmin olleet sosiaalisen kuntoutuksen piirissä. Tutkimusaineiston analysointi toteutettiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin menetelmin.
Opinnäytetyön avulla voidaan pyrkiä ymmärtämään asiakasnäkökulmaa sosiaalisesta kuntoutuksesta sekä palvelun onnistumiseen ja epäonnistumiseen johtavia tekijöitä. Sen avulla voidaan myös pyrkiä tunnistamaan palvelun jatkokehittämisessä huomioon otettavia asioita. Haastatteluiden perusteella kokemusasiantuntijat ymmärtävät sosiaalisen kuntoutuksen palvelukuvauksen tiivistetysti yksilön sosiaalisena auttamisena tai tukemisena. Tulokset vahvistavat myös, että luottamus on tärkein perusta yksilötyöskentelylle ja ryhmätoiminnan onnistumisen tärkeimpänä edellytyksenä on hyvä ilmapiiri.
data for the further development of the service.
The thesis was commissioned by the the Wellbeing Services County of Central Finland. The Wellbeing Services County of Central Finland had a social welfare development programme in 2022–2023, which developed the content and operating model of the social rehabilitation service for adults in the wellbeing services county. The development programme was part of the national Future Health and Social Services Centre programme. For the research material, three experience experts were interviewed, who had once been in a life situation
when they would have benefited from social rehabilitation services or had previously been in the field of social rehabilitation. The analysis of the research data was carried out using data-driven content analysis methods.
The thesis can be used to try to understand the customer perspective of social rehabilitation and the factors leading to the success and failure of the service. It can also be used to identify issues to be considered in the service's further development. Based on the interviews, experience experts understand the service description of social rehabilitation in summary as social assistance or support for the individual. The results also confirm that trust is the most important foundation for individual work and a good atmosphere is the most important prerequisite for the success of group activities.