Unity 2022.3 ja Unreal Engine 5 simulaattorikäytössä : pelimoottorien vertailu
Kettunen, Lari (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024050910505
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024050910505
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin, olisiko toimeksiantaja Creanex Oy:n kannattavaa siirtyä käyttämään Unreal Engine 5 -pelimoottoria. He käyttävät tällä hetkellä Unity 2022.3 -pelimoottoria. Selvitys tehtiin rakentamalla toisiaan vastaavat skenet molempiin pelimoottoreihin ja mittaamalla niiden tuottama suorituskyky erilaisilla asetuksilla. Skenen maastona toimii laskettelukeskus Alpeilla.
Työssä tutkittiin pääasiassa Unreal Engineä ja sen ominaisuuksia, koska Unity on yritykselle jo entuudestaan tuttu. Unreal Engine 5:n toiminnot Nanite ja Lumen ovat erityisen kiinnostavat simulaattoreita ajatellen, joten niitä tarkastellaan hieman lähemmin. Opinnäytetyössä ei tarkasteltu efektejä, animaatioita tai koodin osuutta.
Tulokset mitattiin valmiilla skeneillä käyttäen apuna ohjelmaa, joka tallentaa koko mittauksen aikaisen suorituskyvyn. Simulaattoreissa on useasti monia aktiivisia kameroita, joten myös testit suoritettiin yhdellä ja kolmella kameralla.
Työssä vertailtiin kahden eri pelimoottorin ominaisuuksia ja suorituskykyä. Työn tulokset auttavat Creanex Oy:tä hahmottamaan pelimoottorin vaihtoon liittyviä haasteita.
Työssä tutkittiin pääasiassa Unreal Engineä ja sen ominaisuuksia, koska Unity on yritykselle jo entuudestaan tuttu. Unreal Engine 5:n toiminnot Nanite ja Lumen ovat erityisen kiinnostavat simulaattoreita ajatellen, joten niitä tarkastellaan hieman lähemmin. Opinnäytetyössä ei tarkasteltu efektejä, animaatioita tai koodin osuutta.
Tulokset mitattiin valmiilla skeneillä käyttäen apuna ohjelmaa, joka tallentaa koko mittauksen aikaisen suorituskyvyn. Simulaattoreissa on useasti monia aktiivisia kameroita, joten myös testit suoritettiin yhdellä ja kolmella kameralla.
Työssä vertailtiin kahden eri pelimoottorin ominaisuuksia ja suorituskykyä. Työn tulokset auttavat Creanex Oy:tä hahmottamaan pelimoottorin vaihtoon liittyviä haasteita.