Uusien makujen kehittäminen pienelle suklaayritykselle
Novik, Valentina (2024)
Novik, Valentina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051010611
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051010611
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö syntyi syvästä kiinnostuksestani aiheeseen ja intohimostani tuoda lisäarvoa toimeksiantajalle, samalla tarkastaen omia taitojani uusien suklaamakujen luomisessa. Toimeksiantajana tässä työssä toimii pieni suklaayrittäjä, Annan Suklaatehdas, joka perustettiin Helsingissä vuonna 2017. Yrittäjällä on kuitenkin taustallaan vuosien kokemus suklaan parissa työskentelystä.
Työ keskittyy neljän uuden makuyhdistelmän kehittämiseen käsintehtyihin suklaakonvehteihin. Opinnäytetyössäni käytettiin sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Kvantitatiivisen menetelmän osalta suoritin kuluttajakyselyn, jonka tarkoituksena oli selvittää asiakkaiden suklaamieltymyksiä. Kvalitatiivisena menetelmänä puolestaan toteutettiin kilpailuanalyysi, jossa hyödynnettiin netnografiaa tutkittaessa Helsingin alueen lähimpien kilpailijoiden tuotevalikoimaa. Tavoitteena oli saada syvällisempi ymmärrys markkinoiden nykytilasta ja hyödyntää asiakkaiden toiveita luodessamme uusia tuotteita.
Tietoperustassa käsitellään juhlasesonkeja Suomessa, käsityön arvostusta, suklaan temperointiprosesseja ja konvehtien erilaislaisia täytteitä sekä tuotekehitysprosessin eri vaiheita. Opinnäytetyön toiminnallisessa osassa esitellään asiakaskyselyn tulokset, kilpailuanalyysin havainnot, suklaakonvehtien kehittely vaiheittain sekä kehitetyn tuotteen esittely.
Tuloksena kehitettiin neljä munamuotoista käsintehtyä suklaakonvehtia, jotka muodostavat pienen lahjapakkauksen. Data kerättiin asiakkailta, joiden toiveiden pohjalta konvehdit luotiin. Lisäksi ilmeni mielenkiintoisia havaintoja siitä, millaisia muita tuotteita Annan Suklaatehtaan asiakkaat toivovat näkevänsä valikoimassa. Kilpailija-analyysi toi esiin kiinnostavia näkemyksiä tuotevalikoiman laajentamisesta ja siitä, mikä voisi olla keino houkutella lisää asiakkaita.
Työn suunnittelu ja toteutus kesti viiden kuukauden ajan, alkaen marraskuusta 2023 ja valmistuen huhtikuussa 2024.
Työ keskittyy neljän uuden makuyhdistelmän kehittämiseen käsintehtyihin suklaakonvehteihin. Opinnäytetyössäni käytettiin sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Kvantitatiivisen menetelmän osalta suoritin kuluttajakyselyn, jonka tarkoituksena oli selvittää asiakkaiden suklaamieltymyksiä. Kvalitatiivisena menetelmänä puolestaan toteutettiin kilpailuanalyysi, jossa hyödynnettiin netnografiaa tutkittaessa Helsingin alueen lähimpien kilpailijoiden tuotevalikoimaa. Tavoitteena oli saada syvällisempi ymmärrys markkinoiden nykytilasta ja hyödyntää asiakkaiden toiveita luodessamme uusia tuotteita.
Tietoperustassa käsitellään juhlasesonkeja Suomessa, käsityön arvostusta, suklaan temperointiprosesseja ja konvehtien erilaislaisia täytteitä sekä tuotekehitysprosessin eri vaiheita. Opinnäytetyön toiminnallisessa osassa esitellään asiakaskyselyn tulokset, kilpailuanalyysin havainnot, suklaakonvehtien kehittely vaiheittain sekä kehitetyn tuotteen esittely.
Tuloksena kehitettiin neljä munamuotoista käsintehtyä suklaakonvehtia, jotka muodostavat pienen lahjapakkauksen. Data kerättiin asiakkailta, joiden toiveiden pohjalta konvehdit luotiin. Lisäksi ilmeni mielenkiintoisia havaintoja siitä, millaisia muita tuotteita Annan Suklaatehtaan asiakkaat toivovat näkevänsä valikoimassa. Kilpailija-analyysi toi esiin kiinnostavia näkemyksiä tuotevalikoiman laajentamisesta ja siitä, mikä voisi olla keino houkutella lisää asiakkaita.
Työn suunnittelu ja toteutus kesti viiden kuukauden ajan, alkaen marraskuusta 2023 ja valmistuen huhtikuussa 2024.