Hiljaisen tiedon jakamisen käytänteiden kehittäminen
Rantala, Elina (2024)
Rantala, Elina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024050810151
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024050810151
Tiivistelmä
Hiljainen tieto on kokonaisuus aikaisemmin käytännön työssä kertynyttä kokemusta, asiantuntemusta sekä kyvykkyyttä, joita hyödyntämällä ihmisillä on kyky ja taitoa oppia uusia asioita sekä soveltaa uutta tietoa oman toiminnan ja päätöksenteon perustaksi. Hiljaisen tiedon olemassaoloa on usein vaikeaa tulkita sanoin tai dokumentoida kirjallisesti. Hiljaisen tiedon jakamisen käytänteiden kehittäminen edellyttää olemassa olevan hiljaisen tiedon tunnistamista ja tunnustamista, tiedon näkyväksi tekemistä sekä ihmisten motivaatiota ja taitoa jakaa omaa osaamistaan ja hiljaista tietoa eteenpäin.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten hiljaisen tiedon jakamisen käytänteitä tulee kehittää HAMK Edu -tutkimusyksikön projektihallinnon tukipalvelutiimissä. Työn yhtenä tavoitteena oli tutkia, miten hyvin projektihallinnon tukipalvelutiimissä työskentelevät henkilöt tunnistivat hiljaisen tiedon olemassaolon omassa työssään TKI-projektien hallinnoinnin monipuolisissa työtehtävissä. Lisäksi opinnäytetyössä selvitettiin, mitkä tekijät edistävät tai estävät hiljaisen tiedon jakamista tiimin sisällä. Opinnäytetyön tuloksena syntyi kehittämisehdotukset hiljaisen tiedon jakamisen käytänteiden kehittämisestä projektihallinnon tukipalvelutiimissä.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena toimintatutkimuksena, jonka tutkimusaineisto kerättiin fokusryhmähaastattelun, kyselylomakkeen ja osallistavan havainnoinnin avulla. Aineiston analysoinnin hyödynnettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Opinnäytetyön teoriaosuus muodostuu hiljaisen tiedon käsitteen määrittelystä, hiljaisen tiedon tunnistamisesta sekä hiljaisen tiedon jakamiseen liittyvistä menetelmistä.
Tutkimustulosten perusteella tiimin hiljaisen tiedon ulottuvuuksiksi muodostuivat käytännön kokemus, kokonaisuuksien hallinta, sosiaaliset taidot sekä organisaatiokulttuuri. Hiljainen tieto tunnistettiin vahvasti käytännön kokemusperäiseksi tiedoksi. Tiimiläisten keskinäisissä toimintatavoissa korostui yhteistyö ja vuorovaikutuksellisuus, mitkä ovat olennaisia tekijöitä hiljaisen tiedon jakamisen onnistumisessa. Hiljaisen tiedon dokumentoinnin kehittäminen nousi erityiseksi kehittämiskohteeksi hiljaisen tiedon jakamisen käytänteiden kehittämisessä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten hiljaisen tiedon jakamisen käytänteitä tulee kehittää HAMK Edu -tutkimusyksikön projektihallinnon tukipalvelutiimissä. Työn yhtenä tavoitteena oli tutkia, miten hyvin projektihallinnon tukipalvelutiimissä työskentelevät henkilöt tunnistivat hiljaisen tiedon olemassaolon omassa työssään TKI-projektien hallinnoinnin monipuolisissa työtehtävissä. Lisäksi opinnäytetyössä selvitettiin, mitkä tekijät edistävät tai estävät hiljaisen tiedon jakamista tiimin sisällä. Opinnäytetyön tuloksena syntyi kehittämisehdotukset hiljaisen tiedon jakamisen käytänteiden kehittämisestä projektihallinnon tukipalvelutiimissä.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena toimintatutkimuksena, jonka tutkimusaineisto kerättiin fokusryhmähaastattelun, kyselylomakkeen ja osallistavan havainnoinnin avulla. Aineiston analysoinnin hyödynnettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Opinnäytetyön teoriaosuus muodostuu hiljaisen tiedon käsitteen määrittelystä, hiljaisen tiedon tunnistamisesta sekä hiljaisen tiedon jakamiseen liittyvistä menetelmistä.
Tutkimustulosten perusteella tiimin hiljaisen tiedon ulottuvuuksiksi muodostuivat käytännön kokemus, kokonaisuuksien hallinta, sosiaaliset taidot sekä organisaatiokulttuuri. Hiljainen tieto tunnistettiin vahvasti käytännön kokemusperäiseksi tiedoksi. Tiimiläisten keskinäisissä toimintatavoissa korostui yhteistyö ja vuorovaikutuksellisuus, mitkä ovat olennaisia tekijöitä hiljaisen tiedon jakamisen onnistumisessa. Hiljaisen tiedon dokumentoinnin kehittäminen nousi erityiseksi kehittämiskohteeksi hiljaisen tiedon jakamisen käytänteiden kehittämisessä.